به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، با حضور در چهاردهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات که صبح امروز، سه شنبه، دهم آبان ماه برگزار شد، توسعه زیرساختها و نگهداری از زیرساختهای هر کشور را حائز اهمیت دانست و گفت: راه و شریانها جزو سرمایههای کشور محسوب میشوند و در کشور ما نیز حدود ۲۹۴هزار کیلومتر شریانهای اصلی و معابر بین شهری وجود دارد.
وی با اشاره به محدودیت منابع و محدودیت اعتباراتی که در بودجههای سنواتی وجود دارد، عنوان کرد: باید با برنامهریزی مناسب مدت عمر مفید پروژهها را افزایش دهیم و در کنار آن هزینههای نگهداری و مرمت را به حداقل برسانیم و مهندسی ارزش را روی راهها و نحوه نگهداری آنها پیاده کنیم.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، با تاکید براینکه در سال برای نگهداری راهها به اعتباری بالغ بر صدهزار میلیارد تومان نیاز است،اظهار کرد: اما در خوشبینانهترین حالت کل اعتبار در بخش راهها برای نگهداری و بخشهای جانبی همچون رفع نقاط پرحادثه و ... قریب به ۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته میشود؛ لذا باید بتوانیم از منابع استفاده بهینه داشته باشیم.
کیانپور بر جایگزین شدن بهرهگیری از تکنولوژی با روشهای سنتی در راستای نگهداری از راهها تاکید کرد و گفت: استفاده از تکنولوژی روز، روشهای غیر مخرب و آزمایشهایی که به صورت برداشتهای کاملا فنی و مکانیزه از سطح شریانهای اصلی کشور اتفاق میافتد، جایگزین روش سنتی است وباید در این مسیر از شرکتهای دانش بنیان و شرکتهایی که از توان فنی برخوردار هستند نیز استفاده شود.
وی افزود: خوشبختانه در بحث استفاده از تکنولوژی روز چه در بحث استفاده از اسکنرهای لیزری که در سطح جادهها استفاده می شود و دستگاه RFP و دیگر دستگاهها که به کمک تکنولوژی روز و آزمایشهای غیر مخرب میآید، مجهز هستیم و به وسیله تحلیلهایی که مهندسان مشاور در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک دارند، نحوه نگهداری راهها نیز مشخص میشود میتوانیم در راستای نگهداری جادهها با توجه به نوع خرابی و نوع مشکلات شریانها بین شش تا ۱۰ برابر صرفهجویی داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه هرچقدر نگهداری جادهها با استفاده از تکنولوژی روز انجام شود، قطعا استفاده بهتری از منابع خواهیم داشت، اظهار کرد: باید در بحث روکشهای تقویتی و حفاظتی نیز به سمت روشهای روز دنیا برویم و بالا بردن عمر مفید روکشهای آسفالتی را مدنظر قرار دهیم.
کیانپور خاطرنشان کرد: در حوزه دانش غنی هستیم اما باید فاصله حوزه دانش و اجرا را کاهش دهیم و به حداقل برسانیم. همچنین باید سعی کنیم اپراتورهایی که طی کل فرآیند اجرا به کار میگیریم، از زمان تولید تا زمان اجرای نهایی کار توسط نیروی مهارت دیده انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه حدود ده سال است در وزارت راه و شهرسازی بحث نوسازی بتنی به مرحله اجرا رسیده است، گفت: این امر کافی نیست. ظرفیت تولید سیمان در کشور حدود ۹۰ میلیون تن است و الان حدود ۶۰ الی ۶۵ میلیون تن تولید میشود، لذا باید با توجه به قیمت فرآوردههای قیری از روسازی بتنی استفاده کنیم و روکش نهایی یک روکش آسفالتی باشد.
کیانپور تصریح کرد: آسفالت بازیافتی و جوانسازی آسفالت را خیلی جدی دنبال نکردهایم که این امر نیز باید فراگیر شود و باید به سمتی حرکت کنیم که روی جوانسازی آسفالت تلاش بیشتری صورت گیرد و به عنوان یک روش مهم و اولویت دار جزو اقدامات قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه قریب به شش میلیون تن قیر در کشور تولید میشود، خاطرنشان کرد: براساس مصوبه مجلس حدود چهار میلیون از آن به دستگاههای اجرایی اختصاص مییابد؛ در این میان قیرهای وارداتی نیز وجود دارد که وارد پروژهها میشود و برای پایین آوردن قیمت نهایی کیفیت آن ممکن است دستخوش تغییر شود، از این رو وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است روی آزمایشهای تایید قیر حساسیت بیشتری وجود داشته باشد تا نام محصول تولید کنندگان تحت الشعاع قرار نگیرد و قیر نا مرغوب وارد پروژهها نشود.