به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید علینازی، عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با تاکید بر سیاست اصولی و صحیح دولت سیزدهم مبنی بر گسترش ترانزیت دریایی به ظرفیتهای ترانزیتی و صادراتی بندر چند منظوره آستارا اشاره کرد و گفت: این بندر خصوصی حلقه اتصال کوتاهترین مسیر تجارت دریایی بین کشورهای حوزه آسیای میانه و آفریقا و اروپا است که علاوه بر استان گیلان میتواند بر رشد اقتصادی استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل نیز تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به منظور تامین عمق مناسب قابل دریانوردی در طول سالهای گذشته بیش از سه میلیون مترمکعب لایروبی در کانال دسترس و حوضچه بندر آستارا انجام داده است، افزود: اقدام اخیر نیز با استفاده از تجهیزات ملکی سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه شمال و در راستای تعهدات پیش بینی شده در قرارداد اجاره بلند مدت بندر آستارا و الحاقیههای مربوطه انجام پذیرفته است.
به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با مهیا شدن شرایط جدید با عمق پنج و نیم متر، از این پس امکان تردد و پهلوگیری کشتیهای تجاری با آبخور بیش از ٤/٦٠ نیز برای این بندر فراهم شده است.
علی نازی در خصوص چگونگی نگهداشت عمق مناسب این بندر تصریح کرد: این کار مستلزم مدیریت بهینه تجهیزات لایروبی موجود در حوزه شمال و همچنین ایجاد زمینههای مناسب جهت ترغیب بخش خصوصی به ورود موثر و تامین تجهیزات مورد نیاز است.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، معاون دریایی این سازمان، امکان ورود و تردد کشتیها با آبخور مناسب را از مزیتهای اتمام عملیات لایروبی دانست و خاطرنشان کرد: این امر میتواند توسعه و شکوفایی اقتصادی بیش از پیش بندر و منطقه را در پی داشته باشد تا هرچه بیشتر شاهد ارتقا نقش این بندر استراتژیک در افزایش میزان ترانزیت دریایی همسو با سیاستهای اعلامی دولت سیزدهم باشیم.