شناسهٔ خبر: 119135 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی خبر داد؛

فرهنگ‌سازی و آموزش؛ راهکاری موثر در افزایش ایمنی راه‌ها/ جزئیات برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم یادبود قربانیان حوادث ترافیکی

کارگروه ایمنی و ترافیک رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی فرهنگ‌سازی و آموزش را راهکاری موثر در امر ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات خواند و جزئیات برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم یادبود قربانیان حوادث ترافیکی را اعلام کرد.

رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از برگزاری کارگروه آموزش و فرهنگ‌سازی ایمنی خبر داد و گفت: در این جلسه دو محور آئین نامه انضباط اجتماعی و ایمنی راه‌ها و نکوداشت روز قربانیان تصادفات رانندگی بررسی و مطرح شد.

وی با اشاره به آئین‌نامه انضباط اجتماعی و ایمنی راه‌ها توضیحاتی را ارائه و عنوان کرد:‌ بر اساس این آئین نامه که جزء ب بند چهار ماده ۴۶ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور است، مقرر شده هریک از دستگاه‌ها وظایف خاصی در خصوص فرهنگ‌سازی مباحث اجتماعی را ارائه کنند و به دولت ارسال کنیم؛ از آنجایی که باید گزارش شش ماهه به دولت ارائه کنیم، در این کارگروه به مرور عملکردها پرداختیم و پس از طرح آن در کمیسیون ایمنی راه‌ها گزارش نهایی را ارسال خواهیم کرد. 

رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی یکی از موارد تاثیرگذار در کاهش تصادفات را آموزش خواند و اظهار کرد: فرهنگ‌سازی، تبلیغات و آموزش می‌تواند در امر ایمنی راه‌ها موثر واقع شود و سازمان‌ها خصوصا سازمان صدا و سیما باید در این زمینه فعالیت خود را افزایش دهند؛ چراکه مشاهدات مردم در تلویزیون تاثیر بیشتری در رعایت کردن قوانین راهنمایی و رانندگی دارد.

نفیسی با تاکید بر اینکه در این کارگروه مسائل فرهنگی،‌ آموزشی(عمومی و خصوصی)، مطرح شد، گفت: این مباحث جزو وظایف دستگاه‌های مختلف است که باید با توجه به آئین نامه با کیفیت بیشتری مدنظر قرار گیرد. 

وی افزود: برگزاری مراسم یادبود قربانیان حوادث ترافیکی یکی دیگر از مباحث این کارگروه بود. سومین یکشنبه نوامبر هرسال در تقویم سازمان ملل به عنوان روز قربانیان حوادث تصادفات ترافیکی نامگذاری شده که مصادف با ۲۹ آبان است، ما نیز هرساله مراسمی برگزار و شعاری را انتخاب می‌کنیم. در این مراسم کنفرانس‌های خبری، میزگردهای تخصصی در سطح استان و ستاد و طراحی پوستر تمامی دستگاه‌های عضو کمیسیون در سطح ستاد و استان‌ها مدنظر قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: امسال نیز مقرر شده موضوع در صدا و سیما مطرح شود، برای اولین بار نیز تصمیم گرفته شد کارگروه ویژه روز یاد بود را در کمیسیون ایمنی تشکیل دهیم و سایر مراسم های ایمنی را برنامه‌ریزی کنیم. همچنین مقرر شده از فداکاران حوزه ایمنی و قهرمانان این حوزه به ویژه در دستگاه‌های امدادی نیز دعوت و تقدیر شود تا این امر الگوسازی و فرهنگ‌سازی شود.