شناسهٔ خبر: 119179 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی گلستان خبر داد؛

نصب ۳۶ دستگاه شتاب نگار زلزله در استان گلستان

مهندس گرزین رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی گلستان گفت: در شش ماه ابتدایی سال به تعداد شتاب نگار های زلزله استان افزوده شد و هم اکنون ۳۶ شتاب نگار زلزله در شهرهای مختلف گلستان نصب است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، اسماعیل گرزین اظهار کرد: از مهم ترین اقدامات اداره کل راه و شهرسازی گلستان در مدیریت بحران طی شش ماه اخیر می توان به افزایش تعداد شتاب نگارهای زلزله در استان اشاره کرد.

وی گفت: پیش از این ۲۶ شتاب نگار در استان وجود داشت که این تعداد در ماه های اخیر به ۳۶ عدد رسیده است و هم اکنون در تمامی شهرهای استان که قابلیت نصب وجود داشت،  شتاب نگار نصب شده و وضعیت لرزه خیزی استان کنترل می شود.

گرزین از اقدامات اداره کل راه و شهرسازی گلستان در حوزه مدیریت بحران می توان به تشکیل کمیته مدیریت بحران استان با دستور وزارت متبوع اشاره کرد که ریاست آن را مدیرکل راه و شهرسازی بر عهده دارد.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: عمده وظایف این کمیته بر اساس شرح وظایف اعلام شده از سوی وزارت متبوع، هماهنگی امور مرتبط با بحران در حوزه های راه و شهرسازی است.

وی افزود: از مهم ترین اقدامات این کمیته می توان  برقراری هماهنگی در  پیشگیری و مقابله با بروز احتمالی حوادث در حوزه و بخشهای مختلف زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در استان و جمع بندی و بررسی خساراتی که در زمان بحران وارد شده ، اشاره کرد.

 گرزین با بیان اینکه در قانون مدیریت بحران کشور وظایف مشخصی برای وزارت راه و شهرسازی تعریف شده، گفت: یکی از اساسی ترین وظایفی که در این قانون برای وزارت راه و شهرسازی (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی) تعیین شده مرتبط با بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور است.

وی افزود: در این بند تهیه ی نقشه های ریز پهنه بندی خطر زلزله، مطالعات تعیین حریم گسل های استان و مطالعات فرونشست در گلستان، به عنوان یکی از وظایف اصلی وزارت راه و شهرسازی (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی)شمرده می شود. که در راستای انجام مطالعات فوق ، علاوه بر پیگیری های مستمر از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مراتب به عنوان پروژه های پیشنهادی اداره کل راه و شهرسازی جهت درج در پروژه های ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران کشور به منظور تأمین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز، اعلام شد.

 گرزین ادامه داد: با توجه به اینکه گلستان یک استان لرزه خیز بوده و با خطر نسبتاً بالایی در این حوزه روبرو است، تهیه ی نقشه های ریز پهنه بندی خطر زلزله از مطالبات اصلی ما بوده که  این امر باید از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی صورت گیرد.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی گلستان همچنین اظهار کرد: تهیه نقشه حریم گسل های استان از دیگر مطالبات ما از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بوده که با پیگیری های انجام شده ، انجام مطالعات گسل های شهر گرگان در دستور کار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت متبوع قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین یکی از معضلاتی بوده که استان گلستان در حال حاضر با آن روبرو است، گفت: بر اساس گزارش جامع فرونشست در  استان از سوی سازمان نقشه برداری کشور، مشخص شد گلستان در یک وضعیت حاد و بحرانی قرار گرفته که با این اوصاف مطالعه در این حوزه ضرورت می یابد.

 گرزین در ادامه افزود: فاز اول مطالعات فرونشست از محل اعتبارات پژوهشی اداره کل راه و شهرسازی گلستان و با همکاری اساتید مجرب دانشگاهی گلستان انجام شده است.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی گلستان در ادامه سخنانش گفت: بر اساس ابلاغ استاندار  گلستان، تهیه و تدوین اسناد راهبردی استان در حوزه مدیریت بحران در دستور کار اداره کل مدیریت بحران استان قرار گرفته و اداره کل راه و شهرسازی با تشکیل کمیته فنی در تهیه و تدوین برنامه آمادگی و پاسخ، برنامه حوادث و سوانح و برنامه بازسازی و بازتوانی اقتصادی با اداره کل مدیریت بحران استان همکاری می نماید.

گرزین در انتها از تشکیل ساختار مدیریت بحران در اداره کل راه و شهرسازی خبر داد و افزود: با تشکیل این ساختار در اداره کل راه و شهرسازی، چنانچه در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی با بحران روبرو شویم این معضل در سریع ترین زمان ممکن رفع خواهد شد.