شناسهٔ خبر: 119222 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور استاندار و رئیس پلیس راه کشور صورت پذیرفت؛

برگزاری دومین جلسه شورای راهبردی تصادفات استان مرکزی

شورای راهبری دومین جلسه شورای راهبردی تصادفات استان مرکزی با حضور استاندار مرکزی، رئیس پلیس راه کشور و سایر اعضای این شورا به میزبانی استانداری مرکزی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی از استان مرکزی، سردار مومنی رئیس پلیس راه کشور در نشست شورای راهبری تصادفات استان مرکزی گفت: پلیس از تمام امکانات و ظرفیت خود برای استاندارسازی خودروها استفاده می‌کند و خودروهای نا ایمن را شماره گذاری نمی‌کند و امیدواریم خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند و ایمنی خودروها را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: حدود ۳۳۹۲ نقطه حادثه‌خیز در کشور شناسایی شده است که حدود هزار نقطه از آن برطرف شده و بخشی دیگر در حال رفع شدن است.

وی با بیان اینکه اولویت رفع نقاط حادثه خیز در جاده های پرتصادف کشور است تاکید کرد: استان فارس، خراسان رضوی،اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان و سیستان و بلوچستان بیشترین فوتی حاصل از تصادف را دارند و تدابیر ویژه ای در راستای کاهش میزان تصادفات و فوتی ها در این استان‌ها از سوی مسئولان امر اندیشیده شده است.

مومنی ادامه داد: ۱۸ درصد فوتی های ناشی از تصادفات جاده ای بر اثر برخورد با خودروهای سنگین است که در راستای کاهش تصادفات، تعامل و هم افزایی میان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و امدادی امری ضروری است.

رئیس پلیس راه فراجا گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون ایمنی راهها، ۱۸۸ هزار کامیون و کامیونت که عمر آنها بیش از پنج سال است، از ابتدای دی ماه سال جاری در راستای کاهش تصادفات و سرعت خودروها به حفاظ جانبی مجهز می شوند و در مرحله بعدی، این اقدام در خصوص تریلی ها، اجرایی می‌شود.

وی اظهار داشت: وقوع بیش از ۶۰ درصد سوانح رانندگی در ۳۰ کیلومتری شهرها موجب شکل‌گیری پویش «۶۰ - ۳۰» با هدف پیشگیری و کاهش سوانح رانندگی شده که این مهم باید با تعامل و هم‌افزایی حوزه راهداری و شهرداری با یک مدیریت هدفمند انجام شود.

رئیس پلیس راه راهور فراجا با اشاره به اینکه بیشترین میزان تصادفات در ساعات ۱۶ تا ۲۴ است، افزود: فرهنگسازی و ارایه پیام‌های ترافیکی و هشداری در تابلوهای تبلیغاتی حوزه راهها در راستای کاهش تصادفات و میزان فوتی ها میتواند بسیار اثربخش باشد.

وی افزود: بنا داریم با رانندگان خودروهای متخلف که توسط دوربین های کنترل سرعت، شناسایی می شوند بلافاصله مقابل نزدیک‌ترین پاسگاه‌ها برخورد کرده و آنان را اعمال قانون کنیم چرا که این اقدام بازدارندگی بالایی در کاهش تصادفات دارد و اکنون بسترهای لازم در این خصوص فراهم است.

مومنی عنوان کرد: ۸۲ درصد تصادفات کشور مربوط به سرعت، سبقت، عدم توجه به جلو و خستگی است.

وی تصریح کرد: سال گذشته بیشترین آمار تصادفات منجر به فوت در سطح کشور در مهرماه بود و این در حالی است که امسال این روند در مهرماه کاهش‌ یافته و امید است تا پایان سال نیز میزان تصادفات و فوتی ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: سه پاسگاه هدف در محورهای توره- بروجرد، آزادراه ساوه-همدان و جاده قدیم ساوه-همدان وجود دارد که طی بازدید بعمل آمده از پاسگاه توره باید از اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این پاسگاه ها قدردانی کرد.

فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی نیز در این نشست اظهار کرد: کمیسیون تصادفات و نشست‌های شورای ترافیک در ۱۲ شهرستان استان به صورت منظم برگزار می شود و تعامل و هم افزایی بسیار مناسبی میان اعضای شوراها برقرار است که نتایج مثبت آن در تمام قسمت‌ها مشهود است.

استاندار مرکزی با تاکید بر محوری قرارگرفتن پروژه های ترافیکی عنوان کرد: در سفر هیات دولت به استان مرکزی نیز اعتبارات مناسبی برای اجرای طرح‌های مختلف اختصاص یافت که در این راستا اقدامات قابل توجهی در حوزه‌های مختلف استان به ویژه حوزه حمل و نقل در حال انجام است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی نیز در جریان این نشست گفت: استان مرکزی با توجه موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدورهای عبوری راههای کشور، از لحاظ ترددهای بین استانی از جایگاه سوم در کشور برخوردار است که نشان از اهمیت بالای راه‌های استان دارد.

وی تاکید کرد: وقوع تخلفات سرعت غیرمجاز در استان نسبت به میانگین کشوری آن ۶ درصد بالاتر است، به طوریکه از مجموع ۹۴ میلیون تردد از محورهای این استان، امسال ۸۱۷ هزار و ۱۵۱ مورد از این خودروها دچار تخلف سرعت شده اند که در ۱۲۰ هزار مورد از این تخلفات، پلاک خودرو مخدوش بوده است.

جهانی با بیان اینکه در یکسال اخیر اقدامات ویژه‌ای برای توسعه سامانه‌های هوشمند جاده‌ای و افزایش تعداد دوربین‌های ثبت تخلفات و تجهیز آن‌ها به سیستم محاسبه میانگین سرعت بعمل آمده است افزود: میانگین سرعت تردد در راه‌های استان مرکزی نسبت به میانگین کشوری ۱۱ کیلومتر بر ساعت بیشتر است که برای کنترل آن نیاز به هم افزایی سایر دستگاه‌های دخیل در امور ارتقای فرهنگ ترافیک و رانندگی ایمن بیش از پیش احساس می‌شود.

مهرداد جهانی در ادامه گفت: سال گذشته ۴۰ دستگاه دوربین ثبت تخلف در استان فعال بود که امسال به ۷۲ دستگاه افزایش یافته است و اکنون تمام محورهای مواصلاتی استان مرکزی دارای دوربین ثبت تخلف هستند.