شناسهٔ خبر: 119283 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان خبر داد:

حذف معبرهای خاکی تا شهریور سال آینده

اسدالهی مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: برنامه این است تا شهریورماه سال آینده در سراسر کشور معبر خاکی وجود نداشته باشد که ما نیز در استان همین برنامه را خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (همدان)، ایوب اسدالهی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه این است که تا شهریورماه سال آینده معبر خاکی در محلات استان نداشته باشیم افزود: بر این اساس شهرداری معابری را معرفی می‌کند و به دنبال آن بازدیدهایی از محله‌ها انجام می‌شود که مثلا اگر قرار است آسفالتی انجام شود قبل از انجام کار با ادارات خدمات‌رسان نظیر اداره آب و گاز جلساتی برگزار می‌شود تا کارهایی مثل عبور کابل انجام گیرد و بعد معبر آسفالت شود که همه اقدامات به صورت گروهی در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه در راستای حذف معابر خاکی اداره راه و شهرسازی طی دو سال اخیر اقدام به اعطا یا تخفیف قیر رایگان به شهرداری‌ها کرده است گفت: در این راستا شهرداری‌های می‌توانند معابر موجود را احصاء کرده و با قیر رایگان اقداماتی انجام دهند.

اسداالهی در پاسخ به اینکه در برخی از مناطقی در زمین‌های کشاورزی اقدام به ساخت‌وسازهایی شده و محله‌هایی شکل گرفته است، بدون اینکه امکاناتی نظیر برق، گاز، آسفالت و... باشد آیا این برنامه حذف معابرخاکی نیز در چنین مناطقی اجرا می‌شود؟ افزود: نقشه‌های بافت فرسوده مشخص است و طبق مصوبات اقداماتی در بافت‌های قدیمی انجام می‌شود.

وی افززود: یکی از آیتم‌ها این است سال ساخت بافتی بیش از ۳۰ سال گذشته باشد و اینکه در حال حاضر سازمان متولی اجازه دهد که در این محدوده‌ها و یا خارج از محدوده شهری ساخت و ساز و سکونتگاهی شکل گیرد، محلی از اعراب ندارد و باید بر اساس ضوابط و قوانین نسبت به قلع و قمع این بافت‌ها اقدام شود.

وی اضافه کرد: اینکه اجازه دهند چنین چیزی شکل گیرد و بعدا دولت به زحمت بیافتد که ۱۰ برابر کار کند تا بافت اصلاح شود، محلی از اعراب ندارد و دستگاهی که متولی اعطای پروانه ساختمانی است و در ماده ۱۰۰ قانون خریب این موارد دیده شده، باید به طور جدی ورود و نسبت به قلع و قمع اینگونه ساخت و سازها اقدام کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به ضرورت روشنگری نسبت به اقدامات صورت گرفته براساس سند ملی بازآفرینی شهری گفت: اکثر محلات فرسوده استان هویتی دارند که این هویت می‌تواند کمک کند که یک بافت منسجمی مجدد احیا شود تا به صورت شهر زنده باقی بماند.

وی با تأکید به اینکه اگر این بافت‌ها را به موقع درنیابیم ناکارآمد خواهد شد و معضلی برای شهرافزود: اگر به موقع به داد بافت‌ها برسیم و اتفاقاتی که باید رقم بخورد نظیر اصلاح بافت و خیابان و ساخت ساختمان به موقع انجام گیرد خود به عنوان هویتی که دارد، پدافندی عمل می‌کند و اتفاقات ناخوشایندی که در سکونتگاه‌های خارج از محدوده‌ها و حریم شکل می‌گیرد و مردم از ملیت‌ها و سلایق مختلف می‌آیند و در مجتمع‌هایی با اختلاف سلایق و عقاید ساکن می‌شوند و باعث معضلات خاص اجتماعی در مناطق و مجتمع‌های مسکونی می‌شوند؛ در این بافت‌ها نخواهیم داشت.

اسداللهی با بیان اینکه بافت هویتی قدیمی دارد که کسانی در آنها ساکن هستند نظیر پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به شدت از این هویت دفاع می‌کنند و پافشاری دارند که اصالت منطقه از بین نرود گفت: اگر بخواهیم هوشمندانه عمل کنیم باید بیشتر وقت و انرژی صرف کنیم تا در اصلاح بافت بیشتر ورود کنیم و آن سود دو سردارد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است در اثر حوادثی نظیر سیل و زلزله در این بافت‌ها اتفاقاتی برای افراد بیافتد و از طرفی هزینه‌های هنگفتی برای بازسازی منازل داشته باشیم و بازآفرینی صورت گیرد تصریح کرد: در حال حاضر هوشمندانه‌ترین اقدام این است که مردم خود برای نوسازی ورود کنند و ما نیز با بسته‌های تشویقی کمک کنیم آنها ترغیب به کار شوند.مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: اصلاح بافت زمانبر است و نیاز به وقت و همت دارد و در حال حاضر خوشبختانه دولت پای کار آمده و مردم نیز باید ترغیب شوند تا کار به خوبی پیش رود و بتوانیم اقدامات را به موقع انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه در تمام استان به غیر از چند شهری که اخیرا شهر شدند و یا طرح جامع نداشتند و انگشت‌ شمار هستند، بقیه بافت‌ها مصوبه دارند و بر اساس همان هم برنامه‌های بازآفرینی برنامه‌ریزی و احصاء می‌شود گفت: هر سال نیازهای این مناطق دیده می‌شود و با جلسات کارشناسی مصوب می‌شود که برای تخصیص اعتبار و اجرا معرفی ‌شوند.

اسداللهی در پایان با بیان اینکه بافت فرسوده همدان بیشتر از دیگر شهرستانهاست عنوان کرد: از ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار متعلق به همدان است که به تبع بیشتر وقت و انرژی را روی این شهر خواهیم گذاشت.