شناسهٔ خبر: 119346 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد برای دو سامانه اعلام کرد؛

خطر لغزندگی جاده‌ها به دنبال بارش شدید باران/خیزش گردوخاک در مناطق مستعد

جاده بارانی سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد از نفوذ سامانه بارشی در برخی استان‌ها خبر داد که منجر به لغزندگی جاده‌ها،‌ احتمال اختلال در سفرهای بین شهری به ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی و احتمال ریزش کوه خبر داد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نفوذ سامانه بارشی ار روز یک‌شنبه پانزدهم آبان ماه تا روز چهارشنبه موجب بارش باران، رعدوبرق، بارش برف در ارتفاعات و نقاط سردسیر، وزش باد شدید موقتی و در نقاط مستعد گردوخاک می‌شود.

این سامانه روز یک‌شنبه استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و ارتفاعات قزوین، البرز، تهران و سمنان و روز دوشنبه اردبیل، شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و ارتفاعات زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان را در بر می‌گیرد.

منطقه اثر این سامانه روز سه‌شنبه اردبیل، گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، ارتفاعات زنجان، قزوین، البرز و تهران، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، غرب و شمال فارس، جنوب و غرب اصفهان پیش‌بینی شده است.

روز چهارشنبه اصفهان، یزد، کرمان، فارس، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، لرستان، جنوب مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی درگیر این سامانه خواهند شد.

این سامانه خطراتی چون احتمال جاری شدن روان‌آب، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در سفرهای بین شهری بویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال ریزش کوه، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی را به دنبال دارد.

سازمان هواشناسی به احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، تسریع در کاشت محصولات پاییزه و تعجیل در برداشت محصولات آماده توصیه کرده است.

همزمان با نفوذ سامانه بارشی، سامانه افزایش گرادیان فشاری نیز منجر به وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک خواهد شد که روز یک‌شنبه در خراسان شمالی، سمنان، قم، تهران، البرز و شمال مرکزی، روز دوشنبه در سمنان، جنوب تهران، جنوب البرز، جنوب شرق خراسان رضوی و شمال مرکزی، روز سه‌شنبه در جنوب خراسان رضوی، نیمه شرقی خراسان جنوبی، جنوب و شرق سمنان، جنوب تهران، قم، مرکزی و جنوب البرز و روز چهارشنبه در فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان، شرق لرستان، نوار شرقی خراسان جنوبی، یزد و جنوب شرق خراسان رضوی فعال خواهد بود.

احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز از آثار این سامانه اعلام شده است.

سازمان هوانشاسی کشور نسبت به احتیاط در تردد، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز بویژه گروه‌های حساس، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها هشدار داده است.