شناسهٔ خبر: 119396 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا:

اولین مجوز تشکیل و فعالیت کنسرسیوم حمل و نقل در استان خوزستان صادر شد

حمداللهی مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از صدور اولین مجوز تشکیل و فعالیت کنسرسیوم حمل و نقل در استان خوزستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی، مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در راستای تسریع در چرخه حمل کالا و هم افزایی شرکت‌های حمل و نقل و افزایش بهره‌وری ناوگان، شرایط تشکیل و فعالیت کنسرسیوم حمل و نقل در ابلاغیه ضوابط تاسیس و بهره برداری از شرکت‌های حمل و نقل بین شهری کالا در سال ۱۴۰۱ مدنظر قرار گرفته و اولین مجوز تشکیل و فعالیت کنسرسیوم حمل و نقل در استان خوزستان صادر شد.

وی با بیان اینکه تقاضای تشکیل کنسرسیوم حمل و نقل نیازمند درخواست کتبی دو یا چند شرکت حمل و نقل دارای پروانه فعالیت معتبر و مستقر در چند شهر مختلف به همراه ارائه تصویر پروانه فعالیت و قرارداد همکاری مشترک و معرفی شرکت متولی مدیریت هماهنگ کنسرسیوم حمل و نقل است، عنوان کرد: کلیه مراحل اخذ مجوز تشکیل کنسرسیوم از طریق اداره کل استان مرکزیت شرکت متولی مدیریت هماهنگ کنسرسیوم حمل و نقل صورت می پذیرد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا سازمان راهداری اظهار کرد: علاوه بر لزوم ارائه نسخه‌ای از قرارداد فی‌مابین شرکت‌های عضو کنسرسیوم توسط متقاضیان، فرمی حاوی مشخصات شرکت‌های عضو کنسرسیوم شامل نام شرکت، کد فعالیت، استان و شهرستان مرکز فعالیت، نام مدیرعامل، امضاء مدیرعامل و ...از سوی اداره کل استان تهیه و در پرونده کنسرسیوم مربوطه درج می‌شود.

حمداللهی با تاکید براینکه هر نوع الحاق و اضافه شدن اعضای جدید به کنسرسیوم موجود منوط به تنظیم الحاقیه قرارداد فعالیت مشترک بوده و بایستی به اطلاع اداره کل استان ذیربط برسد، گفت: پس از ارائه مدارک مذکور، اداره کل استان ذی‌ربط ضمن بررسی اسناد و مدارک ارائه شده و در صورت تایید، مجوز فعالیت کنسرسیوم حمل و نقل را صادر می‌کند. مدت اعتبار این مجوز سه سال بوده و در این مدت هر نوع فعالیت شرکت‌ها و موسسات عضو کنسرسیوم حمل و نقل تحت نام و قالب مذکور بلامانع خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: کلیه کامیون‌های ملکی و تحت پوشش شرکت‌های عضو کنسرسیوم حمل و نقل به عنوان مجموعه واحد تلقی می‌شوند و می‌توانند در مناقصه های بزرگ و کوچک ملاک عمل قرار گیرند. ضمن اینکه هر یک از شرکت‌های عضو کنسرسیوم مجاز به شرکت در مناقصات برگزار شده و انعقاد قرارداد حمل با صاحبان کالای واقع در حوزه مجاز فعالیت سایر شرکت‌های عضو است؛ لیکن صدور بارنامه و مسئولیت حمل کالا برای این قبیل محمولات، تابع ضوابط عمومی بوده و صرفا از سوی شرکت عضو مستقر در محل بار با رعایت حوزه جغرافیایی فعالیت وی امکان پذیر است.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا این سازمان با بیان اینکه هر یک از شرکت‌های عضو کنسرسیوم، مدیریت فعالیت اجرایی دیگر اعضا را در محل فعالیت خود بر عهده دارد، عنوان کرد: در صورت بروز مشکل یا تعطیلی هریک از شرکت‌ها، شرکت مذکور از کنسرسیوم خارج می‌شود؛ در صورتیکه آن شرکت در ابتدا به عنوان شرکت متولی مدیریت هماهنگ کنسرسیوم معرفی شده بود، اعضای کنسرسیوم می‌بایست نسبت به معرفی شرکت جدید متولی مدیریت هماهنگ کنسرسیوم اقدام کنند.