شناسهٔ خبر: 119508 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اعلام کرد:

رشد ۷۷ درصدی اعتبارات بازآفرینی شهری استان بعد از سفر رییس جمهور

بازآفرینی شهری خراسان جنوبی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: به عنوان اولین استان کشور توانستیم در سفر رئیس جمهور به استان و بازدید از محلات جامعه هدف، برای طرح بازآفرینی پایدار شهری اعتبار جذب کنیم.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی( خراسان جنوبی)،وحید داعی گفت: اعتبارات تخصیص یافته سال ۹۸ حدود ۸.۵ میلیارد تومان، سال ۹۹ حدود ۱۲.۸ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ بعد از سفر رئیس جمهور به ۲۲.۷ میلیارد تومان افزایش یافت که دارای نرخ رشد ۷۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن است.

وی بیان کرد: بیش از هزار و هفت هکتار مجموع مساحت محلات هدف بازآفرینی در شهرهای بیرجند، قاین، نهبندان، بشرویه، فردوس، خوسف و سرایان است که کل جمعیت آنها ۳۲۸ هزار و ۸۹۵ نفر برآورده شده و ۱۱۰ هزار نفر در محلات هدف ساکن هستند.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان خراسان جنوبی گفت: اکنون ۳۳.۶ درصد جمعیت شهری خراسان جنوبی در هزار و هفت هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده هفت شهر استان سکونت دارند.

وی افزود: ۲۳۰ هکتار از محلات هدف در مرکز استان بافت فرسوده، ۴۴ هکتار بافت تاریخی، ۱۵۵ هکتار روستاهای ادغام شده و ۲۲۵ هکتار سکونتگاه غیررسمی شناسایی شده است.

داعی مجموع مساحت هدف طرح بازآفرینی پایدار شهری در بیرجند را ۶۵۴ هکتار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۳۷ درصد مردم این شهر در محلات هدف بازآفرینی شهری سکونت دارندوپروژه‌های بازآفرینی شهری برای هفت شهر استان در حال اجرا بوده و برای ۲ شهر دیگر نیز در آستانه تصویب است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۶ پروژه بازآفرینی شهری از سفر اول رئیس جمهور به استان اعتبار گرفته است گفت: در بیرجند آرامستان ناصح و کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی، در سرایان احداث خانه محله و بازارچه صنایع دستی، درفردوس سالن ورزشی و درخوسف در یکی از محله‌های تاریخی پروژه در دست اجرا داریم.

وی افزود: احداث فضای سبز در محل آرامستان ناصح شهر بیرجند یکی از این پروژه‌ها بوده که ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به آن تخصیص یافته و این رقم جذب شده واز پیشرفت ۵۰ درصدی برخوردار بوده و پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی پروژه تا سال آینده به اتمام برسد.

وی فاز ۲ اجرای کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهر بیرجند را از دیگر پروژه‌های بازآفرینی شهری برشمرد که از محل سفر رئیس جمهور به آن اعتبار داده شده که رقم اعتبار تخصیص یافته به این پروژه تاکنون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده و ۶۰ درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به احداث خانه محله در سرایان از محل اعتبارات سفر استانی گفت: این پروژه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار داشته و پیشرفت فیزیکی آن ۶۰ درصد است که پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار داشت: کمک به احداث بازارچه صنایع دستی سرایان از دیگر پروژه‌های مصوب سفر بوده که تاکنون ۸۰۰ میلیون تومان برای آن تخصیص یافته و پیشرفت فیزیکی پروژه نیز ۸۵ درصد است.

داعی افزود: در شهرستان فردوس نیز از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به پروژه‌های بازآفرینی شهری سالن ورزشی احداث می‌شود که چهار میلیارد تومان اعتبار برای آن تخصیص یافته و ۶۵ درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: کمک به بهسازی معابر خوسف از دیگر پروژه‌های بازآفرینی شهری است که ۱۰ میلیارد تومان اعتبار تاکنون به آن تخصیص یافته و ۴۲ درصد هم پیشرفت فیزیکی دارد.