شناسهٔ خبر: 119563 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در نشست هم اندیشی استان‌های رینگ اول راهداری زمستانی مطرح شد؛

ضرورت تشریح دستورالعمل‌های ابلاغی راهداری زمستانی به روسای ادارات/ استواری راهداری زمستانی امسال بر پیش بینی، برنامه‌ریزی و آمادگی برای بارش‌ها

راهداری زمستانی آذربایجان شرقی در نشست هم اندیشی استان‌های رینگ اول راهداری زمستانی ضرورت تشریح دستورالعمل‌های ابلاغی راهداری زمستانی به روسای ادارات و استواری راهداری زمستانی امسال بر پیش بینی، برنامه‌ریزی و آمادگی برای بارش‌ها مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست هماهنگی راهداری زمستانی استان‌های حلقه اول شامل تهران، سمنان، گیلان، گلستان، مازندران، البرز، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و ارومیه با هدف برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی در خصوص اجرای هرچه بهتر راهداری زمستانی سال جاری با حضور مدیران‌کل و معاونان راهداری استان‌های حلقه اول راهداری زمستانی برگزار شد، داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن تقدیر از خدمات ارزشمند مسئولان و همکاران حوزه راهداری در خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی سال جاری گفت: ظاهرا امسال بارش‌های سنگینی پیش بینی نشده است، اما برنامه‌ریزی‌های لازم در زمینه طرح راهداری زمستانی همچون سنوات گذشته در مواقع پیش از بارش، حین بارش و پس از بارش‌ها در استان‌ها ضروری بوده و باید تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

وی افزود: ایجاد تعاملات لازم با استانداری‌ها و نمایندگان استان‌ها از سوی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها می‌تواند در پیشبرد اهداف راهداری، تشریح ضرورت اجرای طرح‌ها و عملیات‌های ضروری راهداری زمستانی سال جاری و همچنین تامین اعتبارات لازم موثر واقع شود و همراهی مسئولان ذی ربط و مرتبط با حمل و نقل جاده‌ای استان را در فصول سرد سال در پی خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی بر پیش بینی بحران‌های احتمالی در استان‌ها و محورهای پربارش آنها به ویژه در راه‌های اصلی و شریانی تاکید کرد و گفت: پیش بینی می‌شود با برنامه‌ریزی و دستورالعمل‌های تخصصی، همکاری و تعامل درون بخشی سازمان و همچنین مسئولان استان، اقدامات لازم انجام می‌شود به گونه‌ای که مسدودی در هیچ راه اصلی و شریانی وجود نداشته باشد.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه اظهار کرد: در زمینه تامین قطعات، روغن و لاستیک ناوگان راهداری و همچنین رفع مشکلات موجود در زمینه نیروی انسانی و پرسنل راهداری حتما با توجه به اعتبارات موجود و تامین منابع استانی و با پیگیری‌های لازم از استانداری‌ها و نمایندگان استان‌ها در مجلس شورای اسلامی اقدام شود و به امید خدا با اتحاد و همدلی همیشگی که در اجرای طرح‌های سازمان به ویژه طرح جابه‌جایی زائران حسینی در سال جاری انجام و منجر به تقدیر از خدمات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد؛ امیدواریم طرح راهداری زمستانی امسال هم برگ زرین دیگری در تاریخچه موفقیت های سازمان باشد.
تشریح دستورالعمل‌های ابلاغی راهداری زمستانی به روسای ادارات ضروری است

در ادامه این نشست تخصصی، رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر ضرورت تشریح و تدقیق دستورالعمل‌های راهداری زمستانی ارسالی از سوی ستاد مرکزی به روسای ادارات استان‌ها تاکید کرد و گفت: باید در نشست‌های منطقه‌ای و استانی این موارد به روسای ادارت‌ منتقل شود. همچنین آموزش‌های لازم برای اپراتورها از طریق فیلم‌های آموزشی که تهیه شده است، صورت گیرد.

وی افزود: ضروری است ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها نسبت به تهیه سند برنامه راهداری زمستانی استان خود با توجه به پیش بینی بارش‌ها، نقشه راه‌ها و برنامه‌های اجرایی، محورهای دارای بارش و مسئولان عملیات هر محور اقدام کنند و این سند تا پایان آبان ماه به ستاد مرکزی ارسال شود.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های دقیق هواشناسی محورها و تحلیل اطلاعات مربوطه در هر استان از طریق تیمی مجرب در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اعلام وضعیت محورها به اپراتورها به صورت لحظه‌ای، هماهنگی و تعامل با پلیس راه در زمان اجرای طرح راهداری زمستانی در موفقیت این طرح بسیار موثر است، به ویژه اینکه در زمان اعلام مسدودی محورها راهداری و پلیس راه در کنار هم قرار گرفته و مسدودی به کاربران و مسافران اعلام شود.

اکبری همچنین بر ارتباط و تعامل سریع با استان‌های مجاور در امتداد توده برفی یا ابری در حال بارش تاکید کرد و افزود: در صورت نیاز نسبت به اعزام ماشین آلات راهداری به استان مجاور اقدام شود تا همراه با موج بارش برف و باران مشغول فعالیت باشند. این در حالی است که ارتباط و همکاری نیروهای راهداری استان‌های مجاور و همیاری آنها، نقش موثری در پوشش فعالیت‌های کاری و عملیاتی موفق و به موقع راهداری زمستانی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش تامین روشنایی محورها در شب‌های برفی، استفاده از شن و نمک بر اساس استانداردهای تعیین شده و صحیح، تعیین مسئول هر محور، برگزاری جلسات تعاملی با پلیس راه، ضرورت کنترل تردد با استفاده خودروها از زنجیر چرخ توسط پلیس راه، انجام برنامه‌ریزی با تهیه سند راهداری زمستانی هر استان، آماده‌سازی ماشین آلات از نظر تعمیرات و تامین سوخت، آمادگی نیروی انسانی راهداری آموزش دیده و مجرب از دیگر مواردی بود که از سوی معاون راهداری سازمان مورد تاکید قرار گرفت.

راهداری زمستانی امسال بر پیش بینی، برنامه‌ریزی و آمادگی برای بارش‌ها استوار است

در ادامه این نشست تخصصی، مهران قربانی، مشاور ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مطالعات راهبردی با اشاره به اجرای بنیان فرهنگ همکاری و همیاری تمامی نیروهای یک اداره کل برای مدیریت اجرایی شب‌های بارشی گفت: در دنیای امروز درخصوص راهداری زمستانی حتی در کشورهای مدرن و پیشرفته، این فرهنگ جاری و ساری است و تمامی افراد مسئول و مجری در عملیات‌های راهداری زمستانی به ویژه در مواقع بحران بارش و محورهای دارای بارش‌های شدید مشخص هستند و افراد جایگزین و نوع وظیفه کاری آنها نیز از پیش تعیین می‌شود.

وی افزود: گاها در یک طرح راهداری و مدت زمان اجرای آن، پنج شب بحرانی پیش رو است که از قبل باید برای آنها برنامه‌ریزی شود. در واقع نحوه عملکرد مسئولان و نیروهای راهداری در این شب‌ها، سرنوشت یکسال زحمت راهداری را تعیین می‌کند و افکار عمومی را شکل می‌دهد.

مشاور ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه در نقاط تلاقی حوزه‌های استخفاظی دو استان مجاور حتما تمهیدات لازم اندیشیده شود، گفت: به گونه‌ای که اگر موضوع اعلام مسدودی محوری بنا به شرایط بارش آن و مدیریت تردد در آن اعلام می‌شود، این امر در تمامی طول این محور در هر دو استان اجرایی شود و در مورد نقاط مرزی استان‌ها هم هماهنگی لازم صورت گیرد.

قربانی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی اقدامات مدیریت راهداری زمستانی بر سه فرایند مهم و اساسی مشتمل است که به ترتیب اقدامات قبل از بارش، حین بارش و بعد از بارش‌ها است و اقدامات پیش از بارش باید با توجه به زمان شروع بارش‌ها، نوع بارش و میزان آن، تغییرات دما و وضعیت رویه راه‌ها، وضعیت پیش‌بینی وزش باد، وضعیت و الگوی ترافیک در محورها و همچنین زمان پایان طوفان و وقوع احتمالی طوفان بعدی باید صورت گیرد. این درحالی است که استفاده بهینه از سامانه پیش‌بینی وضعیت آب و هوای جاده‌ای استان و همینطور محورهای اصلی و شریانی آن در این مرحله بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: آموزش تکنیک‌های برفروبی به اپراتورها، پیش‌بینی حداقل یک اکیپ سیار مکانیک در هر محور شریانی، فرماندهی سر صحنه برای اقدامات راهداری، تامین حداقل یک خط عبور، جایگزینی راهداران جهت استراحت و تجدید قوا، رصد اخبار مربوط به وضعیت راه‌ها و شرایط آب و هوایی، انجام عملیات نمک پاشی و برف روبی، پاکسازی رمپ‌ها و راه‌های دسترسی، استفاده موثر از سامانه ‌مدیریت ناوگان راهداری و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای اطلاع رسانی و مستندسازی از جمله اقدامات حین بارش است.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به پاکسازی سطح راه‌ها و پل‌ها و پاکسازی علایم و تجهیزات ایمنی راه‌ها، سرویس و آماده سازی ماشین آلات و تامین نیازهای پشتیبانی اکیپ‌های راهداری و تهیه و ارائه گزارش از اقدامات انجام شده از اهم اقدامات پس از بارش اشاره کرد.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفتنی است در این نشست همچنین در خصوص موضوعات اطلاع‌یابی و اطلاع رسانی در زمان اجرای طرح راهداری زمستانی، نحوه استفاده و ثبت داده‌ها در سامانه‌های مرتبط از سوی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها، دستورالعمل مربوط به اطلاع رسانی فعالیت‌های راهداری در رسانه ملی و اجتماعی و همچنین سامانه جامع ثبت سوانح و حوادث جاده‌ای، ارائه گزارش هواشناسی، پاسخگویی به کاربران از طریق سامانه ۱۴۱ و آمادگی ناوگان راهداری و نیروهای راهداری، آموزش اپراتورها و نیروهای راهداری کل کشور، برگزاری نشست‌های منطقه‌ای ادارات کل شهرستان‌ها، بودجه و اعتبارات راهداری زمستانی از سوی جمعی از مدیران کل دفاتر ستادی تشریح شد.