شناسهٔ خبر: 119568 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل هواشناسی استان:

۸۸ درصد مساحت آذربایجان‌ شرقی دچار خشکسالی است

خشکسالی مدیر کل هواشناسی استان آذربایجان شرقی گفت: ۸۸ درصد مساحت آذربایجان‌شرقی با پدیده خشکسالی درگیر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب عبدلی مدیر کل هواشناسی استان آذربایجان در جلسه کارگروه بلایای جوی با تاکید بر گذر از ایستگاه‌های سنتی به ایستگاه‌های مدرن، گفت: علاوه بر این نیازمند توسعه تجهیزات برای پیش‌بینی افزایش دمایی و جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در مناطق  جنگلی مانند جنگل‌های ارسباران هستیم و به هنگام‌سازی شبکه پیش‌بینی آلودگی‌های جوی با همکاری محیط زیست نیز ضروری است. 

عبدلی با اشاره به اینکه ۸۸ درصد مساحت آذربایجان شرقی با پدیده خشکسالی درگیر است، افزود: ۸ درصد استان در وضعیت خشکسالی بسیار شدید، ۲۹ درصد در خشکسالی شدید، ۳۲ درصد در خشکسالی متوسط و ۱۸ درصد در وضعیت خشکسالی خفیف قرار دارد.

وی بیان کرد: سازمان هواشناسی کشور سامانه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) را برای استفاده بهینه از اطلاعات هواشناسی ویژه هر بخش طراحی کرده که بحث امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین اهداف ایجاد این سامانه است و به عنوان نمونه اطلاعات هواشناسی برای هر یک از بازه‌های کاشت، داشت و برداشت برای حصول بهینه‌ترین نتیجه در هر یک از این زمان‌ها در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

به گزارش سازمان هواشناسی کشور، محمد باقر هنربر مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت پیش‌بینی‌های هواشناسی در همه بخش‌ها، گفت: بی‌توجهی به این پیش‌بینی‌ها نتایج تلخ خود را در حوادثی چون سیل عجب‌شیر و آذرشهر به وضوح نشان داده و علاوه بر این پرهیز از ساخت و ساز در مسیل‌ها و نقاط حادثه‌خیز امری ضروری است.

وی ادامه داد:‌ با توجه به این ضرورت‌ها با جدیت پیگیر توسعه تجهیزات هواشناسی استان از طریق منابع و اعتبارات استانی و ملی هستیم و در نشست اخیر ستادهای مدیریت بحران کشور نیز مطالبات لازم در مورد نیروی انسانی و تجهیزات از سازمان هواشناسی اارائه شده که امیدواریم منجر به نتایج مطلوب شود.