شناسهٔ خبر: 119665 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بندر امیرآباد خبر داد؛

راه اندازی مجدد سوآپ گازوییل در بندرامیرآباد پس از هفت سال/ ضرورت افزایش تعامل در حوزه انرژی با کشورهای حاشیه خزر

بندر امیرآباد مدیرکل بندر امیرآباد از راه اندازی مجدد سوآپ گازوییل در بندرامیرآباد پس از هفت سال خبر داد و بر ضرورت افزایش تعامل در حوزه انرژی با کشورهای حاشیه خزر تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدتقی انزان پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان اینکه نخستین محموله سوآپ (ورود موقت) گازوییل پس از هفت سال، از مبدأ کشور روسیه به میزان سه هزار و ۲۹۴ تن در بندرامیرآباد انجام شد، بر ضرورت افزایش تعامل در حوزه انرژی با کشورهای حاشیه خزر به منظور درآمدزایی و کاهش هزینه انتقال انواع فرآورده‌های نفتی از جنوب به شمال کشور تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه انتقال فرآورده‌های نفتی به منطقه آسیای میانه و قفقاز از طریق سوآپ در بندر امیرآباد برای کشورهای حاشیه دریای خزر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، یادآور شد: با توجه تنش سیاسی در شرق اروپا و ترانزیت و سوآپ فرآورده های نفتی از روسیه، ایران با محوریت بندرامیرآباد می تواند به هاب انرژی منطقه که یکی از سیاست های دولت مردمی در کریدور شمال – جنوب به شمار می‌رود، تبدیل شود.

مدیرکل بندرامیرآباد همچنین کاهش هزینه حمل نفت و مشتقات آن به پالایشگاه های شمال کشور، کاهش تردد نفت کش‌های جاده‌ای و تبدیل ایران به قطب ترانزیت حامل‌های انرژی در منطقه را از مزایای سوآپ فرآورده‌های نفتی با همسایگان شمالی عنوان کرد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، سوآپ (SWAP)، از پرکاربردترین و مهم‌ترین قراردادهای تجاری است که دولت‌ها یا شرکت‌های تولیدکننده نفت به ‌منظور اجتناب از هزینه‌های گزاف حمل‌ونقل، انتقال طولانی و خطرات ناشی از آن با توجه به موقعیت جغرافیایی یکدیگر، مبادرت به انعقاد قرارداد سوآپ می‌کنند که بر مبنای آن طرفین نفت مورد نظر را به نزدیک‌ترین محل مصرف انتقال دهند.