شناسهٔ خبر: 119690 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در مراسم افتتاح خط ریلی زاهدان - خاش مطرح شد؛

بهره‌برداری از راه آهن چابهار - خاش تا پایان سال آینده/جدیت دولت سیزدهم در بخش حمل و نقل ایمن و خدمات دهی در حوزه بار و مسافر و ترانزیت کالا

ببینید/  سوت قطار در خاش سیستان و بلوچستان به صدا درآمد طی مراسم افتتاح خط ریلی زاهدان - خاش بر جدیت دولت سیزدهم در بخش حمل و نقل ایمن و خدمات دهی در حوزه بار و مسافر و ترانزیت کالا تاکید و اعلام شد راه آهن چابهار - خاش تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، پنجشنبه ۱۹ آبان ماه، در حاشیه مراسم افتتاح خط ریلی زاهدان - خاش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه افتتاح راه آهن چابهار - خاش به این معنی است که چابهار به شبکه سراسری راه آهن وصل خواهد شد، گفت: دولت در سیستان و بلوچستان بر چند مساله مهم متمرکز است و اولویت اول، آب و اولویت دوم راه است تا این استان پهناور و بزرگ هم به صورت ریلی و هم زمینی از راه‌های مناسب و استاندارد برخوردار شود.

وی ترانزیت را از جمله مزیت‌های اصلی کشور و یکی از راهبردهای اصلی دولت خواند و عنوان کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده این مزیت مهم در اختیار کشور قرار می‌گیرد؛ سالانه بایستی حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن بار ترانزیتی از کشور عبور کند که در حال حاضر این رقم سه تا چهار میلیون تن است و در این بخش ضعف داریم.

مخبر با تاکید بر اینکه در کنار سایر طرح‌هایی که به ثمر می‌رسد راه آهن هم یکی از مسائل مهمی است که در ایجاد اشتغال، بهبود شرایط اقتصادی و رشد و پیشرفت کشور نقش اساسی دارد، گفت: بهره‌برداری از راه آهن چابهار - زاهدان؛ دسترسی به همه بخش‌های کشور را محقق می‌کند و با اتصال کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب بخش زیادی از مشکلات ترانزیتی کشور حل خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بنا داریم با توسعه خطوط ریلی در کشور همسایگان شمالی را به آب‌های جنوب‌ متصل ‌کنیم، اظهار کرد: راه آهن زاهدان ـ خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر به عنوان ‌یکی از قطعات خط ریلی استراتژیک چابهار ـ میلک ـ سرخس‌ به افتتاح قطعه یک خط راه آهن چابهار به زاهدان و سه قطعه دیگر از این خط ریلی به نقاط مطلوب رسیده که طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال ۱۴۰۲ تکمیل و آماده بهره برداری می‌شود.

مخبر با تاکید بر اینکه راه‌آهن نسخه شفا بخش کشور است، افزود: اگر رشت به آستارا متصل شود، در صورت تکمیل راه‌آهن چابهار، امکان ارسال کالاها از چابهار تا فنلاند و اگر راه‌آهن شلمچه به بصره متصل شود، امکان ارسال کالا تا مدیترانه فراهم می‌شود و این از اولویت های دولت سیزدهم است.

وی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان از نگاه رهبر معظم انقلاب و دولت دارای جایگاه ارزشمندی بوده و قطعا شاهد توسعه سرمایه گذاری‌های دولت برای رشد و توسعه و عمران و آبادانی استان خواهیم بود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در سال‌های گذشته سیستان و بلوچستان مهد تولید گوشت و محصولات کشاورزی بوده، عنوان کرد: هم‌اینک در کنار ارتقای شاخص‌های خدمات رسانی به استفاده بهینه از آب‌های ژرف و انتقال آب از دریا و بهره برداری از معادن و رونق دادن به تجارت و شکوفایی اقتصادی در این استان می‌اندیشیم.

قاطعیتی ویژه در بخش حمل و نقل ایمن و خدمات دهی در حوزه بار و مسافر و ترانزیت کالا

میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: ضرباهنگ توسعه خطوط ریلی کشور پرشتاب بوده و بر حسب اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و نگاه ویژه دولت به این بخش توجه ویژه‌ای صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با افتتاح ایستگاه و خط آهن خاش به زاهدان گام مهمی برای توسعه منطقه برداشته شده، اما در دولت سیزدهم تلاش می‌شود قطعات دو، سه و چهار پروژه شامل اتصال خاش به ایرانشهر و نیکشهر به چابهار با روند پرشتابی به مرحله اجرا و تکمیل برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حمل و نقل ایمن و خدمات دهی در حوزه بار و مسافر و ترانزیت کالا در این دولت با قاطعیتی ویژه دنبال می‌شود.

اشتغال‌زایی برای ۱۴۸ نفر از مردم منطقه خاش و زاهدان با اجرای خط ریلی خاش به زاهدان

حسین معصومی مدیرعامل راه آهن جنوب شرق کشور نیز در این مراسم گفت: در مسیر اجرای خط ریلی خاش به زاهدان زمینه اشتغال ۱۴۸ نفر از مردم منطقه خاش و زاهدان و شهرهای همجوار فراهم شده و همچنان شاهد تحول در این بخش ها خواهیم بود.

حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز عنوان کرد: بیش‌از چهار هزار نفر در مسیر اجرای خط آهن چابهار زاهدان مشغول فعالیت هستند.

قطعه هفت و هشت راه آهن چابهار- زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر از شهرستان خاش تا زاهدان که یکی از وعده‌های رییس جمهور در سفر شهریور ماه پارسال به سیستان و بلوچستان بود با اعتبار ۲ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان افتتاح شد.

با بهره‌برداری از راه آهن خاش - زاهدان امکان اتصال شهرستان خاش به شبکه ریلی سراسری فراهم شد و با افتتاح این طرح بزرگ توسعه راه‌های ارتباطی، ترانزیت کالا، رفت و آمد مسافران و کاهش ترافیک جاده‌ای میسر خواهد شد.