شناسهٔ خبر: 119794 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

تعیین تکلیف عرصه ساختمان های احداثی در اراضی تصرفی تحت مالکیت دولت

واگذاری اراضی تصرفی مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری از تعیین تکلیف و واگذاری عرصه ساختمان های احداثی در اراضی تصرفی تحت مالکیت دولت در محدوده یا حریم شهرهای استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (چهارمحال و بختیاری)؛ حسینعلی مقصودی، مدیرکل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای آئین‌نامه اجرایی بند "کاف" تبصره۱۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با موضوع تعیین تکلیف عرصه ساختمان های احداثی در اراضی دولتی که توسط اشخاص تا قبل از اول فروردین سال ۱۳۹۴ تصرف‌ شده‌اند و در آن ساخت‌وساز صورت گرفته و در حال بهره‌برداری است؛ متقاضیان می بایست برای تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی اقدام نمایند.

وی افزود: بر اساس این بند از قانون، عرصه تصرفی باید حداکثر معادل حدنصاب تفکیک طرح های مصوب شهری بوده و با بنای احداث شده تناسب داشته باشد؛ به نحوی که میزان عرصه از چهار برابر سطح اشغال بنای احداثی بیشتر نباشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به اینکه اراضی که در آن ساختمان های پیش ساخته، دیوارکشی و زراعت بوجود آمده شامل این آئین نامه نمی باشد، گفت: همچنین ساختمان های احداثی می بایست با طرح های مصوب شهری داخل محدوده و حریم شهرها مطابقت داشته و مورد استفاده باشد.

مقصودی ادامه داد: افرادی می توانند از این امتیاز بهره مند شوند که خود یا همسرشان از دولت و یا مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی زمین و یا واحد مسکونی دریافت نکرده باشند.

وی در خصوص اعیان های تجاری و خدماتی نیز توضیح داد: اراضی تصرفی تجاری و خدماتی به نرخ کارشناسی روز و همچنین اعیان های صنعتی احداث شده در مناطق مسکونی نیز با لحاظ مقررات زیست محیطی، به قیمت کارشناسی روز به متقاضیان واگذار می شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و  بختیاری تأکید کرد: در این راستا مالکان اعیان احداثی در اراضی تصرفی دولتی مشمول این آئین نامه ۱۴۰۲، باید تا پایان سال جاری برای تشکیل پرونده، رسیدگی و تعیین تکلیف واگذاری عرصه تصرفی با در دست داشتن مدارک لازم به ادارات شهرستانی راه و شهرسازی مراجعه و اقدامات‌ لازم را انجام‌ دهند.

مقصودی در خصوص نحوه واگذاری اراضی مورد نظر نیز افزود: اراضی موضوع این آئین نامه تا سقف مشخصی بر اساس قیمت منطقه ای یا تمام شده و مازاد بر آن به قیمت کارشناسی روز به متقاضیان واگذار می شود.