شناسهٔ خبر: 119836 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به خراسان جنوبی عنوان کرد:

بهسازی و آسفالت بیش از ۳۰ کیلومتر طول معابر خاکی محلات هدف بازآفرینی شهری

بازدید مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و هیات همراه با هدف بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های بازآفرینی شهری و بازدید از تعدادی پروژه‌ها و نیز حضور در ستاد بازآفرینی پایدار شهری به خراسان جنوبی سفر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از شرکت بازآفرینی شهری ایران محمد آئینی در نشست ستاد بازآفرینی شهری خراسان جنوبی که با حضور استاندار، برخی از مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران و سایر اعضای ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: دولت سیزدهم ظرفیت‌های خوبی در قانون بودجه برای بافت‌های فرسوده دیده است و امیدواریم با این بسته جامع چندبخشی که به تازگی ابلاغ شده به نوسازی بافت‌های فرسوده شتاب دهیم. 

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه براساس بند ک تبصره ۱۱ قانون بودجه برای تمامی تصرفات شهری با اولویت سکونتگاه‌ های غیررسمی سند صادر می‌شود، گفت: ساخت مدرسه و درمانگاه از محل عوارض ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز دیگر ظرفیت قانونی است که برای ساماندهی به بافت‌های فرسوده می‌توان از آن استفاده کرد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه منابع موجود محدود است افزود: باید پروژه‌های حوزه بازآفرینی شهری چند منظوره تعریف شود تا بتوان برای چند موضوع از آن استفاده کرد. 

آئینی با اشاره به همدلی و همراهی دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی در بازآفرینی شهری گفت: آمار برگزاری ستاد در این استان خوب است اما انتظار می‌رود حداقل ماهانه یکبار جلسه ستاد و حداقل هر ۲ هفته کارگروه‌ها فعال شود. 

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تاکید بر لزوم محرومیت‌زدایی در بافت‌های فرسوده افزود: با توجه به زلزله‌خیز بودن استان خراسان جنوبی، جان مردم ساکن بافت‌های فرسوده در خطر بوده بنابراین یکی از شاخص‌های اصلی این محدوده‌ها ناپایداری بناهاست.

آئینی یادآور شد: اگر زلزله‌ای رخ دهد این خانه‌ها آوار هستند زیرا بر اساس آمار رسمی سال  ۹۵، حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ بنای ناپایدار در این استان وجود دارد.  در این بناهای ناپایدار هیچ سازه فلزی و بتنی وجود ندارد اگر زلزله‌ای رخ دهد ساکنان این محلات امکان فرار ندارند در حالی که بیش از ۵۰ هزار نفر در این خانه‌ها ساکن هستند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی بر لزوم تقویت و شتاب بخشی بازآفرینی شهری در محلات هدف اظهار داشت: عملکرد فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی در این حوزه ارزیابی خواهد شد.

او با بیان اینکه در دولت سیزدهم ادبیات بازآفرینی تغییر یافته است عنوان کرد: عمده مشکل در محلات هدف بازآفرینی فرسودگی و حاشیه نشینی نیست بلکه از بسیاری شاخص‌ها همچون خدمات و مسکن عقب ماندگی وجود دارد که دولت تلاش می‌کند فاصله بین محلات برخوردار و مناطق غیربرخوردار کم شود. 

آئینی بر لزوم احصای شاخص‌های متوسط برخورداری در شهرها تاکید کرد و گفت: این شاخص‌ها در موضوعاتی از قبیل فضای سبز، آموزش، بهداشت و غیره باید احصا شود تا بدانیم در چه بخش‌هایی کمبود داریم. 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه جامع اقدام مشترک هم با اولویت ساخت مسکن بر مبنای همین شاخص‌ها باید تدوین شود که در این خصوص اختیار کامل به استانداران داده شده است. 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یادآور شد: البته در زمینه اقدام مشترک هر دستگاه باید به وظایف خود عمل کند و ستاد بازآفرینی شهری به عنوان مشوق از اعتبارات در اختیار سهمی به هر دستگاه متناسب به اقدامات انجام شده خواهد داد. 
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تاکید بر اینکه مردمی‌سازی از دیگر اهداف دولت در بازآفرینی شهری است گفت: برای این منظور باید از مشارکت خود مردم، سرمایه‌گذاران و خیران استفاده شود. 

آئینی ادامه داد: از طریق معین‌سازی در فضای کمک مومنانه نیز محلات برخوردار می‌توانند معین محلات کم‌برخوردار شوند و به این وسیله محلات با هم گره خورده و در کنار هم قرار گیرند. 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی پایدار شهری ایران با بیان اینکه لازم است خدمات پایه در این محلات ارایه شود تا مشارکت در حوزه کالبدی افزایش یابد افزود: دستگاه‌های معین در بیش از ۵۲ محله بازآفرینی شهری استان باید مشخص شود.

آئینی با اشاره به اینکه بر اساس هدف‌گذاری انجام شده تا سه سال آینده هیچ معبر خاکی نباید در کشور وجود داشته باشد گفت: با تخصیص قیر رایگان به محلات هدف بازآفرینی امید است که بتوان چهره محرومیت را از این مناطق  برطرف کرد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص طرح فرزان بیرجند نیز گفت: در این طرح اداره راه و شهرسازی املاک زیادی تملک کرده که رها شده است اما امیدواریم بتوانیم با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و تشکیل تعاونی‌ها از این ظرفیت برای ساخت مسکن استفاده کنیم.

برنامه جامع بازآفرینی شهری در خراسان جنوبی تدوین شود

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز در جلسه ستاد بازآفرینی شهری این استان گفت: برنامه جامع مدیریت بازآفرینی شهری و نقشه راه در استان باید تهیه و مصوب شود تا براساس آن برنامه‌ها پیش رود. 

قناعت افزود: یکی از نقاط موارد ارزیابی اقدامات فرمانداران و شهرداران در این بخش است چون دولت به موضوع بازآفرینی شهری و جامعه هدف توجه ویژه‌ای دارد.  با توجه به اعتبارات و مشوق‌هایی که دولت دیده امیدواریم رتبه‌های خوبی در سطح کشور از نظر اجرای طرح و پروژه کسب کنیم.

او خاطرنشان کرد: در سفر اول و متمم مصوبات سفر رییس جمهور هم اعتبارات خوبی برای حوزه بازآفرینی شهری دیده شده که نویدبخش حرکت ویژه و موثر در این بخش است.

قناعت با بیان اینکه استان خراسان جنوبی کم‌برخوردار است تاکید کرد: انتظار توجه ویژه‌تری به این استان در بخش بازآفرینی شهری از وزارت راه و شهرسازی داریم گرچه مساعدت‌های انجام گرفته تاکنون ویژه بوده و قابل تقدیر است. 

او گفت: بافت‌های فرسوده در استان از قدمت بسیار بالایی برخوردار است لذا اکثر منازل سازه‌های غیرمقاوم دارند از طرفی مردم استان هم توان مالی زیادی ندارند. بر همین اساس درخواست داریم نرخ سود تسهیلات بانکی ساخت واحدهای مسکونی در این محلات از ۹ به چهار درصد کاهش یابد. 

قناعت با بیان اینکه خراسان جنوبی در برگزاری جلسات برخی از بخش‌ها رتبه‌های خوبی در سطح کشور دارد گفت: در برگزاری ستادها و جلسات حوزه‌های سرمایه‌گذاری، نهضت مسکن ملی و موضوعات مختلف دیگر رتبه‌های خوبی در رقابت با دیگر استان‌ها داریم.

آئینی در این سفر به همراه معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از بوستان ناصح، محور بهارستان چهاردرخت و خانه هادوی در شهر بیرجند، خانه محله خونیکی و قدی در شهر قاین بازدید کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از پروژه‌های بازآفرینی شهری در قاین گفت: در محدوده‌های مصوب بافت‌های فرسوده، شهرداری‌ها موظفند در عوارض پروانه و تراکم ساخت حداقل ۵۰ درصد تخفیف لحاظ کنند ولی انتظار می‌رود این تخفیف به ۱۰۰ درصد برسد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به مصوبه تشویقی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که اخیرا  اعلام شده است گفت: مردم در صورت تمایل به بازسازی واحدهای مسکونی واقع در بافت فرسوده، می‌توانند با شرایطی از یک یا ۲ طبقه تراکم تشویقی با کاربری غیرمسکونی (تجاری، اداری و خدماتی) بهره‌مند شوند.

او  همچنین از تسهیلات ویژه توده‌گذاری خبر داد و افزود: تسهیلاتی در حوزه توده‌گذاری و پارکینگ دیده شده که فضای مساعد برای سرمایه‌گذاری دارای توجیه اقتصادی لازم را فراهم می‌کند.
 احداث دو خانه محله در شهر قاین 

وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بازآفرینی شهر قاین، گفت: خانه محله قدی در شهر قاین در زمینی به مساحت ۵۵۰ مترمربع و با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان احداث شده و در حال بهره‌برداری است.

وحید داعی افزود: پروژه خانه محله خونیکی‌ها نیز در زمینی به مساحت ۵۵۰ مترمربع و در قالب مشارکت با شهرداری در دست اجراست که سهم اداره کل راه و شهرسازی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.

گفتنی است بخش عمده‌ای از معابر خاکی محلات هدف بازآفرینی شهرهای مختلف از جمله شهرهای مرزی استان خراسان جنوبی بالغ بر ۳۰ کیلومتر طول از محل حمایت و کمک های شرکت بازآفرینی شهری ایران در سال جاری آسفالت شد.