شناسهٔ خبر: 119845 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

گلستان و زمستان!

راهداری گلستان با شروع بارش های پاییزی طرح راهداری زمستانی در طول راههای استان گلستان به اجرا درآمد و گشت های راهداری هر لحظه برای مقابله با بحران های طبیعی به حالت آماده باش شدند..

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(گلستان)، اواخر مهرماه اولین ماه پاییز بود که غرب و شرق استان بارانی رگباری آمد.همه به صف بودند.کامیون ها، لودرها، بیل های مکانیکی, گریدرها و گشت های راهداری؛ آبها، نخاله ها، سنگ و چوب و رسوبات و .....را حمل و جمع می کردند بندرگز و کردکوی بیشتر از شهرهای دیگر آبگرفته شدند و تا اوایل صبح روز بعد و چند روز پس از آن هم اثر سیلاب جمع و هدایت می شد.

هواشناسی هشدار نارنجی دیگری داد و قرارگاه مرکزی راهداری و حمل ونقل جاده ای تشکیل جلسه داد و همه برای بارانی دیگر که نبارید آماده شدند.

با شورای اداری کم و کاستی ها و ضعف ها و قوت ها بازبینی شد و راهدارخانه ها، انبارهای شن و نمک، ناوگان و نیروها و پایگاههای ثابت و سیار اکیپ های ستادی و شهرستانی به دستور و ابلاغ مدیرکل و معاون راهداری؛ ساماندهی، تجهیز و به روزرسانی شدند تا به  16 آبان رسیدیم.

راههای کوهستانی افراتخته، خوش ییلاق، درازنو و توسکستان برای اولین بار در سال 1401 سفیدپوش شدند و هرکدام متوسط بین 5 تا 10 سانتی متر برف را دیدند و جاده های پایین دست هم به جای برف با باران شسته شدند.

در این شرایط راهداران و گشت های راهداری 188 کیلومتر -باند را طی دو روزی که برف آمد، برفروبی کردند و مدیرکل در شورای راهداری دوباره عوامل ستادی و شهرستانی را برای برف و باران های زمستانی به خط کرد تا برنامه ها و راهکارها را مرور کنند که اینها جدا از آماده باش هر لحظه‌ای بود که طی یک فراخوان از سوی معاون راهداری اعلام شده بود.

تنگناها ، کاستی ها و مشکلاتی مثل سن بالای ماشین ها و تعداد کم نیروها در کنار اینکه برخی از راهدارخانه ها فضای کافی برای دپوی شن و نمک نداشتند و مجهز نبودند باعث نشد شوق کار و عشق زیاد در این روزهای برفی و بارانی فروکش کند.

زمستان کم کم در گلستان رخ نشان داده و همین امر و سلام زود زمستان به جاده‌های استان باعث شد که طرح راهداری زمستانی گلستان در 3600 کیلومتر از محورهای ارتباطی در حال انجام باشد و 370 نفر در قالب 26 اکیپ درگیر این طرح برای خدمت به کاربران جاده ای باشند.

استان برای زمستان و طرح زمستانی آماده است که برای این کار ۱۴۷ ناوگان اعم از 36 دستگاه سبک، 57 نیمه سنگین و 54 سنگین در طرح دید شده که 21 دستگاه از این ناوگان، دستگاههای مکانیزه خاص راهداری هستند که به بهترین شکل زمستان را برای هم استانی و مسافران استان به گلستان تبدیل کنند. در همین راستا هم پیش بینی 10 هزار تن شن و نمک دید شد که نیمی از آنها در انبارها و سوله های استان دپو شد. اینها همه آماده شد تاهروقت زور زمستان خواست بیشتر باشد به مدد جاده‌های گلستان بیاید و کار پیش برود تا استان به بهار سلام بگوید.