شناسهٔ خبر: 119872 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران:

شهرداران با بسته چهارگانه تشویقی دولت در بازآفرینی بافت های فرسوده همراهی کنند

محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از شهرداران شهرهای استان خواست با بسته جامع چهارگانه تشویقی ارائه شده توسط دولت در بحث بازآفرینی بافت های فرسوده شهری همراهی کامل نمایند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (تهران)؛ خلیل محبت خواه با اشاره به شتاب‌گیری نوسازی مسکن در بازآفرینی شهری توسط دولت با ارائه بسته جامع تشویقی در چهار بخش اداری، مالی‌، شهرسازی و زمین گفت:تخفیف ۱۰۰ درصدی شهرداری‌ها و صدور یک ماهه پروانه در این بسته تشویقی دیده شده اما پایان‌کار و دیگر خدمات هم باید خارج از نوبت انجام شود. 
وی با اشاره به این که بافت‌های فرسوده شامل محدوده‌هایی هستند که دارای سه شاخصه اصلی نفوذ ناپذیری، ناپایداری و ریزدانگی باشند، گفت: درمحلات فرسوده بعضا شاهد معابر کمتر از دو متر هستیم که امکان تردد خودروی‌های امدادی و خدمات‌رسان در آنها  وجود ندارد، هدف این است با استفاده از بسته‌های تشویقی عرض این معابر به میزان لازم برای تردد خودروهای امدادرسان افزایش یافته و پارکینگ و خدمات شهری مناسب در این محلات ارایه شود.
وی با بیان اینکه تشویق‌های خودمالکی هم برای بافت‌های فرسوده دیده شده است اظهار داشت: تسهیلاتی از محل اشتغالزایی تبصره ۱۸ در نظر گرفته شده که ۳۵۰ میلیون تومان از این محل تسهیلات به متقاضیان داده می‌شود که ۱۵۰ میلیون تومان آن صفر درصد است. 
وی ادامه داد: همچنین تشویق‌هایی برای بحث تراکم، کاربری تجاری در طبقه همکف و پارکینگ برای سازندگان مسکن در بافت‌های فرسوده دیده شده که می‌تواند نجات‌بخش مردم باشد. 
محبت خواه با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در دولت سیزدهم در قانون بودجه برای بافت‌های فرسوده دیده است گفت: امید است با این بسته جامع چند بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده شتاب دهیم.همچنین براساس تبصره ۱۱ قانون بودجه افرادی که در محدوده حاشیه شهرها سند ندارند برای تمامی تصرفات سند صادر می‌شود. 
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: همچنین ساخت مدرسه و درمانگاه از محل عوارض ماده ۳۹ نیز دیگر ظرفیت قانونی است که برای ساماندهی به بافت‌های فرسوده می‌توان از آن استفاده کرد.
وی با تاکید بر اینکه منابع موجود محدود است افزود: باید پروژه‌های حوزه بازآفرینی شهری چند منظوره تعریف شود تا بتوان برای چند موضوع از آن استفاده کرد. 
وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم ادبیات بازآفرینی تغییر یافته است عنوان کرد: عمده مشکل در محلات هدف بازآفرینی فرسودگی و حاشیه نشینی نیست بلکه از بسیاری شاخص‌ها همچون خدمات و مسکن عقب ماندگی وجود دارد که دولت تلاش می‌کند فاصله بین محلات برخوردار و مناطق غیربرخوردار کم شود. 
محبت خواه بر لزوم احصای شاخص‌های متوسط برخورداری در شهرها تاکید کرد و گفت: این شاخص‌ها در موضوعاتی از قبیل فضای سبز، آموزش، بهداشت و غیره باید احصا شود تا بدانیم در چه بخش‌هایی کمبود داریم. 
وی یادآور شد: البته در زمینه اقدام مشترک هر دستگاه باید به وظایف خود عمل کند و ستاد بازآفرینی شهری به عنوان مشوق از اعتبارات در اختیار سهمی به هر دستگاه متناسب به اقدامات انجام شده خواهد داد. 
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با تاکید بر اینکه مردمی‌سازی از دیگر اهداف دولت در بازآفرینی شهری است گفت: برای این منظور باید از مشارکت خود مردم، سرمایه‌گذاران و خیران استفاده شود. 
محبت خواه با تاکید به ورود توسعه‌گران، انبوه‌سازان و سازندگان خرد محلی به نوسازی بافت‌های فرسوده اظهارکرد: باید توسعه‌گران و سازندگان حرفه‌ای در کنار مردم قرار گیرند تا واحدهای مستحکم و با رعایت مقرارت ملی ساختمان ساخته شوند.
وی ادامه داد: از طریق معین‌سازی در فضای کمک مومنانه نیز محلات برخوردار می‌توانند معین محلات کم‌برخوردار شوند و به این وسیله محلات با هم گره خورده و در کنار هم قرار گیرند. 
محبت خواه با بیان اینکه لازم است خدمات پایه در این محلات ارایه شود تا مشارکت در حوزه کالبدی افزایش یابد افزود: دستگاه‌های معین در بیش از ۵۲ محله بازآفرینی شهری استان باید مشخص شود.