شناسهٔ خبر: 119880 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی فارس اعلام کرد:

راه و شهرسازی به بازآفرینی محلات هدف بازآفرینی نگاه ویژه‌ای دارد

راه و شهرسازی به بازآفرینی محلات هدف بازآفرینی نگاه ویژه ای دارد. مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت:راه و شهرسازی نگاه ویژه‌ای به بازآفرینی محلات هدف بازآفرینی دارد و اعتبارات پروژه‌های بازآفرینی در تمام استان‌ها براساس موافقتنامه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بین شرکت بازآفرینی شهری و سازمان مدیریت برنامه کشور تعریف شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(فارس)، محمودرضا طالبان مدیرکل راه و شهرسازی فارس به پروژه‌های بازآفرینی شهری که در استان در دست اقدام است اشاره و احداث مجموعه فرهنگی ورزشی شیخ علی چوپان شیراز، تکمیل خانه محله گلکوب شیراز، تکمیل خانه محله ده پیاله شیراز، تکمیل کتابخانه آخر فردوسی مرودشت، احداث سالن ورزشی کوشکک جهرم، احداث مجتمع فرهنگی دشتاب جهرم، احداث خانه کاراته جهرم، احداث مجتمع فرهنگی فراغتی اسفریز جهرم و احداث زمین چمن داراب را از جمله این پروژه‌ها ذکر کرد.

وی همچنین احداث مجتمع فرهنگی فراغتی شهرک بهار شیراز، اصلاح شبکه روشنایی معابر شهرک سعدی شیراز، احداث کانال مشترک تاسیسات سنگ سیاه، احداث مجموعه چند عملکردی کوشک میدان شیراز، احداث مجموعه ورزشی سهل آباد شیراز، مجتمع فرهنگی مصلی کازرون، خانه محله نفرآباد مرودشت و بهسازی معابر کوچه شاه استهبان را از جمله پروژه‌های جدیدی اعلام کرد که برای امسال تعریف شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس خاطرنشان کرد: بنا به راهبردهای ابلاغی و تاکید بر تعریف و طراحی پروژه‌های چند عملکردی، پروژه‌های مختلف زیر بنایی و روبنایی مشخص شده است که ضمن گستردگی در سطح بافت‌های ناکارآمد شهرهای هدف استان، امید است موجب افزایش کیفیت زندگی، عدالت اجتماعی و توسعه پایدار محلات هدف در استان شود.

طالبان به مهمترین پروژه‌هایی که اکنون در حال اجراست و ضرورت و میزان تاثیر آنها بر کیفیت زندگی مردم اشاره و عنوان کرد: مجموعه فرهنگی ورزشی شیخ علی چوپان شیراز از مهمترین این پروژه‌هاست که به دلیل پایین بودن سرانه فضای خدماتی و جمعیت جوان ساکن در محله و همچنین معضلات اجتماعی و نبود امکانات تفریحی و آموزشی ضرورت احداث مجموعه را دو چندان کرده است.

وی همچنین پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها را به به طور متوسط ٦٠ درصد اعلام کرد و گفت: به دلیل عدم ابلاغ موافقت نامه و کمبود اعتبار، پروژه‌های جدید در سال ١٤٠١ هنوز آغاز نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با بیان اینکه اعتبارات پروژه‌های بازآفرینی در تمام استان‌ها بر اساس موافقت نامه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بین شرکت بازآفرینی شهری و سازمان مدیریت برنامه کشور تعریف شده است، افزود: متاسفانه موافقت نامه‌های ابلاغی عموما با تاخیر زیاد و حتی در سال بعد از ابلاغ می‌شود. امسال نیز به روال سالهای گذشته تاکنون ابلاغ اعتباری انجام نشده است.

طالبان مهمترین فعالیت‌های انجام شده در سکونتگاههای غیررسمی را هم شامل؛ احداث خانه محله در محلات گودشیری، دباغی، مرودشت، احداث بخشی از شبکه آب و فاضلاب محله مهدی آباد شیراز، احداث و اصلاح شبکه روشنایی معابر محلات حاشیه نشین مرودشت، احداث مجموعه ورزشی تل سبز مرودشت، احداث پارک کودک کازرون، احداث سالن‌های ورزشی چند منظوره جهرم، اختصاص قیر رایگان برای بهسازی معابر محلات ناکارآمد شهری به شهرداریپهای استان، برگزاری مانور ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی، برگزاری مانور زلزله و اطفاء حریق، برگزاری ٨ مانور آموزشی برای پیشگیری از خطرات چهارشنبه سوری در مدارس مختلف محلات هدف بازآفرینی، برگزاری جشنواره مسابقات ورزشی و اوقات فراغت بانوان خانه محلات شیراز در دو سطح مقدماتی و نهایی، برگزاری مسابقات آشپزی خانه محلات هدف شیراز و...عنوان کرد.

وی اعلام کرد که هم‌اینک ٥٣٦ هزار و ٧٩٨ نفر از جمعیت استان در شهرهای شیراز، جهرم، مرودشت، داراب، کازرون، نورآباد، استهبان، اقلید، آباده، سعادت شهر، فراشبند، فسا، گراش، لار، لامرد و نی‌ریز به مساحت ٣ هزار و ٩٩٤ هکتار و در ٢٨ شهر در بافت فرسوده ساکن هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس همچنین خاطرنشان کرد: ١٦٩ هزار و ٨٣٤ نفر در شهرهای شیراز، مرودشت، کازرون، داراب و نورآباد و به مساحت ١٤١٩.٤ هکتار در سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند.

طالبان به میزان آسفالت معابر خاکی محلات هدف هم اشاره و اظهار کرد: از محل قیر تخصیص یافته در سال ١٤٠٠، میزان ٣٥٥ هزار متر مربع از سطوح فاقد آسفالت معابر در ١٥ شهر استان آسفالت و بهسازی شده است.