شناسهٔ خبر: 119955 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

بارش باران و برف با نفوذ سامانه جدید از فردا/احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی

تگرگ زمین کشاورزی سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از نفوذ سامانه بارشی و بارش باران، برف و تگرگ در برخی مناطق خبر داد که موجب خسارت به محصولات کشاورزی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نفوذ سامانه بارشی از بعد ازظهر چهارشنبه بیست و پنجم آبان ماه تا اواخر روز پنجشنبه هفته جاری سبب بارش باران، در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف، در نواحی گرمسیر رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد تگرگ خواهد شد.

این سامانه امروز استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و شمال خوزستان و فردا پنج‌شنبه خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر و غرب اصفهان را در بر می‌گیرد.

اثر مخاطره این سامانه خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، تسریع در برداشت چغندر قند و تعجیل در کشت دیم محصولات پاییزه تا قبل از شروع بارش‌ها در استان چهارمحال و بختیاری، تسریع در برداشت سیب زمینی، پیاز و چغندر قند در استان اصفهان، تسریع در کشت محصولات پاییزه و برداشت خرما در استان خوزستان و تسریع در کاشت سبزی و صیفی‌جات در جنوب استان خوزستان توصیه کرده است.
این سازمان با اعلام اینکه در محصولات کشت شده امکان دادن کود فراهم است، ترمیم دیواره حوضچه‌های پرورش ماهی و دریچه‌های استخرها جهت جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخر، عدم انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان های مسقف، تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان چهارمحال و بختیاری را ضروری اعلام کرده است.
بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش، عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها با توجه به وقوع بارش‏، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، عدم تردد ماشین‌آلات کشاورزی بر روی مزارع در هنگام وقوع بارش، مدیریت عملیات کشاورزی در باغات مرکبات و نخیلات در استان بوشهر و  عملیات آماده‌سازی زمین در زراعت نخود پاییزه دیم در استان کرمانشاه از دیگر مواردی است که سازمان هواشناسی به باغداران و کشاورزان توصیه کرده است.