شناسهٔ خبر: 120242 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران خبر داد:‌

برگزاری یادمان قربانیان سوانح رانندگی هشداری پیشگیرانه برای رفتارهای پر خطر جاده‌ای

مازندران مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران گفت: روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی را می‌توان فرصتی برای تأمل در مورد چگونگی نجات جان میلیون‌ها نفر از این حوادث دانست و این یادمان را هشداری پیشگیرانه برای رفتارهای پر خطر جاده ای عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مازندران ، حسن جهانیان در نشست خبری که بمناسبت روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی برگزار شد، اظهار داشت: سومین یکشنبه ماه نوامبر هر سال به نام روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی نام گذاری شده است ،روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی را می‌توان فرصتی برای تأمل در مورد چگونگی نجات جان میلیون‌ها نفر از این حوادث دانست،تصادفات جاده‌ای برای برخی خانواده‌ها تداعی کننده خاطرات تلخی است که بر اثر آن عزیزان خود را از دست داده‌اند.

وی اظهار داشت:  یاد این روز نه تنها ادای وظیفه ای انسانی و اخلاقی در قبال گروهی مظلوم و رنجدیده از شهروندان جامعه است بلکه هشداری پیشگیرانه است به همه کسانی که به نوعی در جاده ها تردد می کنند و بعضا" از عواقب رفتارهای پر خطر خود آگاه نیستند.

حسن جهانیان تصریح کرد: سوانح رانندگی  یک پدیده اجتماعی به شمار می رود که نیازمند شناسایی ابعاد زیربنایی تر آن از قبیل مسایل فرهنگی، روانی، جامعه شناختی، تبلیغاتی، قضایی و پزشکی است و همچنین لزوم بررسی نقش و جایگاه پلیس در کنار نارسایی های ناشی از فناوری از جمله کیفیت راه ها و خیابان ها، کیفیت ساخت خودروها و ... را نشان می دهد. به طور قطع آمار معلولان و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی 10 تا 15 برابر میزان تلفات ناشی از آن است که عواقب جبران ناپذیر آن بی سرپرستی، مشکل های روحی و روانی، هزینه های هنگفت درمانی و نیز مسایل جزایی و قضایی محسوب می شوند.

وی گفت: اهمیت این موضوع سبب شد تا با نام گذاری روز یادمان قربانیان سوانح رانندگی در تقویم نسبت به حساس سازی جامعه و مسئولین در مقوله ایمنی و تصادفات اقدام لازم صورت پذیرد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران ادامه داد: متاسفانه هر روز تعداد بسیار زیادی از هموطنانمان را در تصادفات جاده ای از دست می دهیم و اقدامات صورت گرفته در بهبود شرایط رانندگی ایمن در جاده ها و کاهش آمار تصادف هرچند تا حدودی موثر بوده است اما آمار ها همچنان از بالا بودن آمار این حوادث تلخ حکایت می کند.