شناسهٔ خبر: 120986 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار مازندران در ستاد استانی بازآفرینی شهری گفت:

بازآفرینی شهری بدون نگاه راهبردی محکوم به شکست است

استاندار مازندران استاندار مازندران، لازمه تحقق بازآفرینی و نوسازی بافت فرسوده را برخورداری از راهبرد کلان دانست و گفت: بدون نگاه راهبردی تمامی طرح‌ها در این حوزه با شکست مواجه خواهد شد و به طور مقطعی انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (مازندران)، سید محمود حسینی پور عصر چهارشنبه در ستاد استانی بازآفرینی شهری که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اظهارکرد: بازآفرینی شهری حتما باید دارای اهداف بلند و راهبردی باشد.

وی ادامه داد: با نگاهی به مجموعه اقدامات سال های گذشته خواهیم دید که متاسفانه آن چیزی که موجب شد این طرح به نتیجه نرسد این است که شاید نگاه راهبردی پشت آن نبود و با اقتضای سیاست مقطعی و نیاز روز تدوین شد و در نهایت بدون نگاهی راهبردی عقب ماند.

استاندار مازندران گفت: امروز حتی در مرکز استان بزرگترین معضل، بافت فرسوده است که معضلات بسیاری را در حوزه های مختلف از جمله ترافیک ایجاد کرده است و بار روانی بسیاری را به مردم تحمیل می کند.

حسینی پور افزود: استانی که مقصد نخست گردشگری است و بنا بر سیاست کشور قرار است از لحاظ اقتصادی و تجاری به عنوان نوک پیکان کریدور شمال و جنوب قرار گیرد، با فضای فعلی در جریان واقعی ریل گذاری سیاسی و اقتصادی کلان قرار ندارد.

وی ادامه داد: برای احیای بافت فرسوده و درمان آن نیازمند تفکری جهادی هستیم که باید در میدان عمل و با راهبرد حل مشکل و بلند مدت وارد شد.

استاندار مازندران همچنین به محدودیت های استان اشاره کرد و گفت: اینکه در مازندران به شدت مشکل زمین داریم و همه می دانیم هزاران پرونده مربوط به زمین در محاکم قضایی در جریان است نشان از معضل اراضی دارد.

حسینی پور با اشاره به جایگاه مازندران در حوزه امنیت غذایی کشور، بخش کشاورزی و صنعتی تاکید کرد: ما باید بدانیم راهبرد آینده مازندران توسعه ساخت و سازها در اراضی کشاورزی نیست بلکه بهره وری مناسب از بخش های فرسوده و ساخت و سازهای قدیمی و موجود است.

به گفته وی، شناسایی محدوده ها و محلات تاریخی و بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیررسمی و ناکارآمد شهری مسایلی است که به نظر می رسد نیازمند توجه جدی است؛ تقریباً ما در تمامی شهرهای مازندران شاهد انبوهی از غفلت بوده ایم و به ضوابط نوسازی و ترمیم ناپایداری شهری توجهی نشده است.

وی ادامه داد: به رغم این همه سیاست تشویقی، باید پرسید که چرا قطار نوسازی به حرکت در نمی آید و به نظر می رسد ما برای این کار نیازمند تغییر فرهنگ مردمی که در فضای سنتی زیست کردند و با فضای آپارتمانی ناسازگارند، هستیم؛ مهمتر از بحث تسهیلات نگاه فرهنگی جامعه به شاخص های نوسازی و زندگی جمعی با شرایط جدید است که باید در دستور کار قرار گیرد.

استاندار مازندران گفت: سازندگان جریانی هستند که می توانند به ما کمک کنند، اما تا به امروز تعامل دولت با این بخش مناسب نبود و دارای گفتمان مشترک نیست. مسئله مهم این است که ما اگر قرار است مازندران را به محور گردشگری جهان اسلام تبدیل کنیم، نیازمند تحول اساسی در سازه های شهری و چهره شهرسازی هستیم.

حسینی پور تاکید کرد: امروز شاهد این هستم که به دلیل نیازهای درآمدی، شهرداری ها با بحران های مختلف شهری مواجه هستند و در این بستر هویت فرهنگی و زیستی استان نادیده گرفته شد. مسئله مقاومت و استحکام نیز از دیگر نیازهای شهرسازی مازندران به خصوص در حوزه بافت فرسوده است که طی سال ها نشان دهنده ضعف و آسیب پذیری بود.

وی همچنین بر نگاه ملی به مازندران تاکید کرد و افزود: انتظار ما این است که مسوولان ملی، مازندران را یک کشور ببینند زیرا از تمامی استان ها بخشی از آن ها در مازندران منزل دارند و سکونت می کنند. اگر بخواهیم با بودجه استانی خدمات ملی ارایه بدهیم از توان استان خارج است.

وی همچنین تاکید کرد: لازم است بعضی از قوانین برای همه استان ها یکسان دیده نشود زیرا اجرای آن ممکن نیست. موضوع زمین و محدودیت زمین از مهمترین مشکلات است که باید در این مسئله تخصیص و برشی در قانون دیده شود. ما در مازندران تمامی عرصه ها را کشاورزی و منابع طبیعی تعریف کردیم و عملا تمامی درهای اراضی به روی توسعه بسته است که باید جایگزینی برای آن دیده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نیز در این نشست گفت: مشوق های دولت در افزایش تعداد بنای احیا شده و ارتفاع سازی مطلوب است اما کافی نیست و باید در حوزه تسهیلات به صورت جدی دیده شود.

رضا علیخانی اظهارکرد: ما در استان مازندران چند چالش مهم داریم اول اینکه این استان در کنار طبیعت بی همتا دارای ساختاری فرسوده است، که یکی از مشکلات آن سکونتگاه های غیر رسمی است.

وی افزود: این استان را می توان کلانشهر بزرگ و در هم تنیده دانست که بخشی از آن دارای بافتی فرسوده است، از سوی دیگر طی چند دهه اخیر شاهد ساخت و ساز های غیر مجاز در مناطق حریم شهری بوده ایم که پدیده بافت فرسوده را تشدید کرده است.

معاون استاندار مازندران گفت: خواسته مازندران این است که این مناطق در قالب طرح و بودجه ملی دیده شود تا با اعتبارات ملی بتوانیم از سد چالش بافت های فرسوده عبور کرده و نوسازی شوند. علاوه بر این برخی مناطق شهری استان ابتدا روستا بودند که دارای بناهای ناپایدار و بافت های فرسوده است و حل این مسئله نیز از توان استانی خارج و نیازمند عزمی ملی است.

وی ادامه داد: مشوق های دولت در افزایش تعداد بنای احیا شده و ارتفاع سازی مطلوب است اما کافی نیست و باید در حوزه تسهیلات به صورت جدی دیده شود.