شناسهٔ خبر: 12109 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در نشست خبری تشریح کرد:

معرفی بیش از ۱۲۱ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد یورو در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی

مصاحبه مطبوعاتی وزیر راه و شهرسازی از معرفی بیش از ۱۲۱ پروژه در نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰۰ میهمان خارجی و حدود ۷۰۰ میهمان داخلی برای حضور در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز یکشنبه ۲۹ شهریور در نشست خبری همایش بین المللی «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی» گفت: فصل جدیدی از نظم و امنیت منطقه‌ای و جهانی با اجرا شدن توافق جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ در ایران شروع خواهد شد. بعد از سال‌ها کشمکش نهایتا جهان وضعیت ایران را پذیرفت و به قدرت منطقه‌ای ایران ایمان آورد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نظم نوینی را در منطقه ایجاد خواهد کرد که احترام متقابل و پذیرش حقوق ملت‌ها پایه اصلی فعالیت کشور ما خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: قطعا جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای هم به حقوق ملت خود و هم به مسئولیت‌های مردم منطقه واقف است و به دنبال توسعه عمران و آبادانی و ایجاد صلح و امنیت در کل جهان هستیم. از همین رو مشاهده می‌کنیم در منطقه بسیار پرآشوب خاورمیانه و شمال آفریقا این ملت ایران است که توانسته با تکیه بر توانایی‌های ذاتی خود این موقعیت را حاصل کند و علاوه بر مذاکره با قدرت‌های بزرگ دنیا در صحنه زورآزمایی جهانی قدرت خود را به جهان ثابت کند.

آخوندی با بیان این‌که شکرانه این قدرت و توان این است که در جهت فراوانی و آبادانی کشور و منطقه گام برداریم افزود: لذا به هیچ وجه به اقدامات خشونت‌آمیز دست نخواهیم زد و همواره به دنبال آرامش و اقدامات ضد خشونت در منطقه خواهیم بود.

عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان یک دستگاه عملیاتی و اجرایی در چارچوب این سیاست‌های کلی پیش‌قدم شده تا نخستین گام را در حوزه نوسازی در صحنه ملی و با همکاری سرمایه‌گذاران بین‌المللی بردارد. به همین دلیل نخستین کنفرانس جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در بخش‌های حمل و نقل، مسکن و شهرسازی طی روزهای ۱۱ و ۱۲ مهرماه سال جاری مصادف با سوم و چهارم اکتبر ۲۰۱۵ در تهران برگزار می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که در این همایش پروژه‌های حوزه حمل و نق، مسکن و شهرسازی در هشت زمینه حمل و نقل ریلی، حمل و نقل جاده‌ای، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی، توسعه شهری، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، صنایع بندری و صنایع فرودگاهی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی عرضه می‌شود گفت: همچنین در این همایش حدود ۱۲۱ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد یورو به سرمایه‌گذاران بین‌المللی و داخلی معرفی می‌شود.

آخوندی ادامه داد: البته این پروژه‌ها در مرحله نخست به سرمایه‌گذاران معرفی خواهد شد و قطعا در مراحل بعدی سایر پروژه‌های این بخش نیز به سرمایه‌گذاران عرضه می‌شود.

وی با اشاره به این‌که مبنای اصلی اجرای پروژه‌ها روش اقتصادی مشارکت بخش خصوصی – عمومی است گفت: برای اجرای این پروژه‌ها روش‌های سرمایه‌گذاری BOT، BLT، اجاره و اجاره به شرط تملیک در نظر گرفته شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در روش سرمایه‌گذاری BOT عموما پروژه‌هایی مانند آزادراه‌ها یا برخی ترمینال‌ها توسط سرمایه‌گذار ساخته می‌شود و سرمایه‌گذار نیز از طریق دریافت عوارض سرمایه خود را با سود مشخص و توافق شده مستهلک می‌کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به روش سرمایه‌گذاری BLT نیز گفت: در این روش از سازنده می‌خواهیم تاسیسات را بسازد و وزارت راه و شهرسازی این تاسیسات را از سازنده اجاره می‌کند و سود سازنده را به صورت اجاره به شرط تملیک مستهلک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در سرمایه گذاری به روش «اجاره» نیز سرمایه‌گذار تاسیسات و محصول لازم را با سرمایه خود احداث و تامین می‌کند که این تاسیسات و محصولات را در اختیار بهره‌بردار قرار می‌دهد که اجاره هواپیما می‌تواند یکی از روش‌های این نوع سرمایه‌گذاری باشد.

آخوندی افزود: در روش اجاره به شرط تملیک نیز سرمایه‌گذار تاسیسات را ایجاد می‌کند و آن را به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار بهره‌برداران قرار می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه‌های قابل ارائه به تفکیک هر بخش از حوزه‌های وزارت راه و شهرسازی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری گفت: در حوزه شرکت عمران شهرهای جدید ۳۵ پروژه مجتمع‌های مسکونی – تجاری و مترو، در بخش طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی فرودگاه امام خمینی نیز سه پروژه برای احداث ترمینال ایران‌شهر، در حوزه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ۶ پروژه ریلی و پنج پروژه آزادراهی، در شرکت فرودگاه‌های کشور ۲۳ پروژه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سه پروژه، در سازمان بنادر و دریانوردی ۲۲ پروژه، در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ۱۵پروژه، در شرکت عمران و بهسازی شهری سه پروژه، در سازمان ملی زمین و مسکن سه پروژه و برای بازسازی ساختاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) نیز سه پروژه بزرگ به سرمایه‌گذاران خارجی  و داخلی معرفی می‌شود.

بر اساس این گزارش، تاکنون بیش از ۱۰۰ میهمان خارجی و حدود ۷۰۰ میهمان داخلی برای حضور در نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی اعلام آمادگی کرده‌اند./

نظر شما