شناسهٔ خبر: 121125 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران:

تمامی دستگاه‌ها باید نسبت به توسعه دریا محور کشور مکلف شوند/ فرهنگ‌ سازی عمومی نسبت به فرصت‌های اقتصادی دریا ضروری است

لجستیک عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران با تاکید بر اینکه باید بسترهای لازم برای توسعه دریا در کشور فراهم شود، گفت: در عین حال تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌ها به ویژه در حوزه دریایی و بندری باید نسبت به توسعه دریامحور، مکلف شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حرمت الله رفیعی عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل‌ و نقل و لجستیک ایران با اشاره به اینکه در شمال و جنوب کشور دسترسی های دریایی بسیار خوبی با کشورهای منطقه و آب‌های گرم و آزاد دنیا داریم، اظهار داشت: خوشبختانه از مسیر دریای خزر به چندین کشور متصل می‌شویم و می‌توانیم از این طریق مسائل ترانزیتی و صادراتی خود را به اروپا دنبال کنیم، همچنین در جنوب ایران به آب‌های آزاد و گرم بسیار متصل هستیم و می‌توانیم به کشورهای مختلف دنیا ترانزیت و صادرات داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید بستر لازم برای توسعه دریایی کشور فراهم شود، عنوان کرد: باید بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب بر پایه اقتصاد دریامحور، شرایط را به گونه‌ای تغییر دهیم که از ظرفیت‌های اقتصادی کشور به بهترین شکل استفاده شود.

این عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل‌ و نقل و لجستیک ایران با اشاره به اینکه باید تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف نسبت به توسعه دریا محور کشور مکلف شوند، گفت: همچنین باید بتوانیم از فرصت‌های اقتصادی متنوعی که دریا در اختیار کشور قرار می‌دهد اعم از ترانزیت، صادرات کالا، گردشگری و مسافری دریایی و...به نحو مطلوب بهره‌مند شویم.

به گفته رفیعی؛ اروپایی‌ها و کشورهای توسعه یافته به خوبی توانسته‌اند از مزیت دریا استفاده کنند و متولیان امر در کشور ما نیز باید نگاه خود در بخش حمل و نقل دریایی را تغییر دهند و دولت با اهتمام ویژه فعالیت‌ها را پیش ببرد تا شاهد پویایی اقتصاد و حمل و نقل دریایی باشیم.

عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل‌ و نقل و لجستیک ایران با بیان اینکه باید شاهد فعالیت هرچه بیشتر اقتصادی کشور از مسیر کریدورهای شمال جنوب و شرق غرب باشیم، تصریح کرد: باید جایگاه دریا در کریدور شمال جنوب اثر گذار باشد و از حمل و نقل دریایی در مسیر این کریدور و نیز کریدور شرق غرب و بالعکس به خوبی استفاده کنیم.

رفیعی با اشاره به ظرفیت های دریایی و بندری ایجاد شده در کشور، اظهار داشت: علی‌رغم وجود ظرفیت‌های دریایی مناسب در کشور ما نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های اقتصادی آن را بالفعل کنیم و از مزیت های فوق العاده اقتصاد دریامحور که موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها می شود بهره‌مند شویم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، این فعال بندری با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی عمومی نسبت به دریا از طریق رسانه های دیداری و شنیداری و روابط عمومی ارگان‌های دریایی به منظور آشنایی هر چه بیشتر و بهتر مردم با ظرفیت های دریایی و بندری کشور، عنوان کرد: اقتصاد دریامحور و حمل‌ونقل دریایی و بندری، قدرت اشتغال بسیار بالایی برای ایرانیان به همراه دارد و تحقق این هدف منافع ملی کشور را تامین می کند و در عین حال می‌تواند شرایط اقتصادی و معیشتی مردم را بهبود بخشد.

عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل‌ و نقل و لجستیک ایران با اشاره به قدرت اقتصادی بالای گردشگری و مسافری دریایی ایران با توجه به شرایط ترانزیتی و زیست‌محیطی کشور، خاطرنشان کرد: نباید فرصت اقتصادی مسافران و گردشگران دریایی را به راحتی از دست بدهیم و باید با فراهم کردن امکانات، زیرساخت‌های لازم و ارائه تسهیلات رفاهی و خدماتی مانع از حضور این گردشگران در کشورهای همسایه شویم و در عین حال بتوانیم از قدرت حمل و نقل دریایی کشور به منظور جابجایی مسافر بین کشورهای منطقه استفاده کنیم.