شناسهٔ خبر: 121130 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مشاور معاون اول رئیس جمهور در بازدید از بندر امام خبر داد:

تهیه طرح ارتقا سهم کشور در اقتصاد دریامحور در دستور کار ارکان معاونت اول رییس جمهور

امینی رعایا مشاور معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت تحقق اقتصاد دریامحور در دولت سیزدهم گفت: تهیه طرح ارتقای سهم کشور در اقتصاد دریامحور در دستور کار ارکان معاونت اول رییس جمهور است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ،  محمد امینی رعایا با حضور در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) اظهارداشت: سواحل و بنادر خوزستان نقش سرنوشت‌سازی در اقتصاد دریامحور دارد که باید به صورت کارشناسی به ظرفیت‌های کاربردی این استان توجه شود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین پیگیری های جدی معاون اول رئیس جمهور برای ارتقاء سهم جمهوری اسلامی در اقتصاد دریامحور افزود: قرار گرفتن ایران در جایگاه اصلی اقتصاد دریامحور نیازمند طرح کلان و کاربردی است.

به گفته وی، توسعه تجارت خارجی کشور با ایجاد زنجیرهای از پروژه‌های زیرساختی اولویت‌دار که دربرگیرنده سواحل شرق تا غرب کشور خواهند بود به تحقق اقتصاد دریامحور منجر می‌شود.

امینی رعایا اضافه کرد: تدوین این طرح با محوریت ارکان معاونت اول رئیس جمهوری در دست تهیه است که پیش از هرچیز باید نیازسنجی ها و ظرفیت های لازم به خوبی شناسایی و در کنار یکدیگر قرار گیرند.

امینی رعایا افزود: به همین منظور، معاون اول رئیس جمهوری شورای توسعه سواحل مُکران را تشکیل داده و متولی آن نیز مشخص شده است.

وی بیان داشت: همچنین در راستایی تعیین متولی دیگر مناطق ساحلی کشوربا هدف نهایی شدن طرح کلان اقتصاد دریامحور، باید ظرفیت ها و نیازهای موجود در استانهای هرمزگان، بوشهر و خوزستان نیز شناسایی و مورد بررسی قرار داده شود.

به گفته امینی رعایا؛ سفر امروز به استان خوزستان در همین راستا انجام شده تا با تعامل و همفکری که صورت می گیرد، برنامه‌ریزی های لازم در حوزه تدوین این طرح انجام شود.

مشاور معاون اول رئیس جمهور افزود: قطعا در راستای اجرایی شدن این چشم انداز (اقتصاد دریامحور) باید پروژه‌های کاربردی و زیرساختی اولویت‌دار متعددی در استان‌های ساحلی از جمله خوزستان اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه دولت در حوزه منابع مالی با محدودیت هایی روبرو است گفت: این در حالی است که بدون تکیه به منابع دولتی، ظرفیت های قانونی متعددی برای اجرا و بهره برداری از این پروژه ها وجود دارد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، امینی رعایا محدوده زمانی اجرای این پروژه ها را ۲ تا سه سال عنوان کرد و گفت: باید توجه داشت که ارکان اجرایی معاونت اول رئیس جمهوری از ظرفیت تسهیل گری و رفع موانع احتمالی در پیشرفت پروژه های اولویت دار در حوزه تحقق اقتصاد دریامحور را برخوردار است.

گفتنی است، امینی رعایا مشاور معاون اول رئیس جمهور بازدید از بنادر هندیجان، سواحل ماهشهر و همچنین بخش‌هایی از بنادر تابعه استان خوزستان را در دستور کار خود دارد.