شناسهٔ خبر: 121258 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم خبر داد:

وجود بسته‌های متنوع تشویقی ویژه ساکنین بافت فرسوده شهر قم

بافت فرسوده قم مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: ساکنین بافت فرسوده شهر قم برای نوسازی، بازسازی و ساماندهی واحد مسکونی خود، می‌توانند از بسته‌ها و سبد متنوعی از تسهیلات بانکی بهره مند شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، محمد صادقی اظهار کرد: وضعیت نامناسب واحدهای مسکونی، وضعیت معابر و دسترسی نامناسب برای تردد خودرو، مالکیت خصوصی و وضعیت اقتصادی ساکنین و درآمد پایین افراد، تأسیسات شهری فرسوده و محدودیت در ارائه خدمات زیر بنایی از جمله مشکلات و معضلات بافت فرسوده شهر قم هستند.

به گفته وی محدودیت ارتفاع، نبود سیاست‌های تشویقی مؤثر در سطح کلان کشور با توجه به مشکلات اقتصادی افراد ساکن در بافت فرسوده سبب شده تا کمتر شاهد بازآفرینی شهری و رونق در بافت فرسوده قم باشیم.

صادقی تصریح کرد: این اداره کل به دنبال سیاست‌های پیشران و محرک توسعه خود در بافت فرسوده، شرایط پرداخت تسهیلات را فراهم کرده است.

وی افزود: هدف از پرداخت این تسهیلات، نوسازی بافت، مقاوم سازی و بهینه سازی واحدهای مسکونی است تا ساکنین آن با آرامش خاطر در آن سکونت داشته باشند.

تسهیلات ۶۰۰ میلیون تومانی پیرامون حرم مطهر

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: ساکنین بافت پیرامون حرف مطهر حضرت معصومه (س) می‌توانند از تسهیلات ۶۰۰ میلیون تومانی ساخت واحد مسکونی خود بهره مند شوند.

وی در خصوص جزییات دریافت این تسهیلات بیان داشت: این دسته از ساکنین شهر قم باید با مراجعه به ساختمان شماره یک اداره کل راه و شهرسازی استان قم واقع در بلوار ۷۵ متری عمار یاسر، بلوار تعاون، مجتمع ادارات نسبت به موقعیت قرارگیری واحد خود در محدوده طرح توسعه پیرامون حرم مطهر کسب اطلاع کنند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قم متقاضیان دریافت این تسهیلات در صورت قرار داشتن در این محدوده باید به نشانی اینترنتی www.facility.udrc.ir مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.

صادقی ادامه داد: در صورت احراز شرایط اولیه، ثبت نام متقاضی توسط شرکت بازآفرینی شهری مورد پالایش قرار گرفته و پس از تاییدیه متقاضی جهت تکمیل پرونده به مدیریت امور شعب بانک مسکن شهر قم معرفی می‌شود.

وی با اشاره به شرایط تسهیلات ۶۰۰ میلیون تومانی ابراز داشت: این تسهیلات در مجموع با سود ۱۲.۶ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله و تنفس یک ساله و با پیشرفت فیزیکی حداقل ۱۰ درصد واحد مذکور، پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه شرط اساسی دریافت این تسهیلات تخریب کامل و ساخت مجدد واحد است تصریح کرد: هزینه صدور پروانه نیز مشمول تخفیف ۵۰ درصدی است.

تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی برای بافت فرسوده در شهر قم

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در خصوص پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده سایر نقاط شهر قم نیز گفت: از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران، ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهر قم پرداخت می‌شود.

صادقی افزود: مبلغ تسهیلات ۴۰۰ میلیونی شامل ۳ بخش می‌باشد از جمله، ۱۵۰ میلیون تومان سهم دولت بدون سود با بازپرداخت یک ساله، ۱۵۰ میلیون تومان دیگر دوران مشارکت با تنفس یک ساله با سود ۹ درصد و بازپرداخت ۱۸ درصد در طول ۱۲ سال و ۱۰۰ میلیون تومان باقیمانده نیز سهم بانک با سود ۱۸ درصد و ۱۲ ساله است.

وی با بیان اینکه در پرداخت این نوع تسهیلات محدودیت منابع وجود دارد، اظهار داشت: در مرحله اول ۴۰۰ واحد مسکونی واقع در بافت فرسوده می‌توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

۶۰ میلیون تومان وام ودیعه اسکان

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در خصوص وضعیت سکونت متقاضیان در زمان تخریب و نوسازی واحدها گفت: ۶۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان ساخت واحدهای مسکونی در بافت فرسوده در قالب وام ودیعه اسکان از سوی صندوق کارآفرینی پرداخت می‌شود.

صادقی تاکید کرد: متقاضیانی که قرارداد نوسازی واحد خود را در بافت فرسوده منعقد کرده باشند و پروژه خود را تا حداقل ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی پیش برده باشند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی گفت: این تسهیلات با سود چهار درصد و دوره بازپرداخت سه ساله به متقاضی پرداخت می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم تاکید کرد: متقاضیان برای دریافت این تسهیلات هیچ نگرانی به خود راه ندهند و کاهش بوروکراسی اداری، تسهیل فرآیندها و تسریع در امور در دستور کار خواهد بود.

گفتنی است؛ بافت فرسوده به بافتی گفته می‌شود که در ابعاد مختلف دارای کیفیت بسیار پایین امکانات و نیز ناکارآمد برای زندگی است و مشکلات عدیده آن در زمان مخاطرات طبیعی همانند وقوع زلزله؛ بیشتر به چشم خواهد آمد و به همین دلیل ساماندهی این بخش بسیار ضروری است.