شناسهٔ خبر: 12130 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضوسابق هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی‌ساختمان‌خراسان‌مطرح کرد:

تاکید بر اهمیت اخلاق‌گرایی در سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان/ افزایش مشارکت بانوان در فعالیت‌های مدیریتی

شراره معدنیان عضو سابق هیئت‌مدیره سازمان‌ نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر ترویج اخلاق‌مداری و نهادینه‌کردن آن بر اساس آموزش گفت: منابع انسانی در سیستم‌های دولتی و حاکمیتی وظیفه شفاف‌سازی و سالم‌سازی و ارجاع کار عادلانه را برعهده دارند و اخلاق‌مداری است که می‌تواند جلوی انحراف احتمالی را بگیرد.

شراره معدنیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان اهمیت اخلاق‌گرایی در سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان با اشاره به وجود سیستم‌های نرم افزاری در نظام ارجاع کار در کلانشهرها گفت: در ابتدا تصور نظام مدیریت کلان این بود که سیستم‌های نرم‌افزاری حرف نهایی را می‌زنند در حالیکه تجربه نشان داده است که در استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری، شفاف‌سازی و سالم‌سازی توسط منابع انسانی انجام می‌شود. در حال‌حاضر همه به این نتیجه رسیده‌اند که منابع انسانی راهبر سیستم‌ها هستند و حرف نهایی را می‌زنند.

عضو هیئت‌مدیره پنجمین دوره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان افزود: سیستم‌ها کمک می‌کنند تا عدالت در جامعه نهادینه و ارجاع کار در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان عادلانه توزیع شود. منابع انسانی در سیستم‌های دولتی و حاکمیتی وظیفه شفاف‌سازی و سالم سازی و ارجاع کار عادلانه را برعهده دارند و اخلاق مداری است که می‌تواند جلوی انحراف احتمالی را بگیرد.

وی ادامه داد: کامل‌کننده سیستم‌های نرم‌افزاری، منابع انسانی اخلاق‌مدار هستند. به همین خاطر نیز بر تمامی سازمان‌های دولتی و ارگان‌ها تکلیف شده تا این کار را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

عضو سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان در بیان دشواری حضور بانوان در فعالیت‌های حرفه‌ای مهندسی و چگونگی ترغیب آنها برای حضور پررنگ در نهادهایی همچون سازمان نظام مهندسی گفت: باید در نظام مدیریت شهری، سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و تمامی سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های اجرایی فضایی به وجود بیاید تا فعالیت‌ها فارغ از بحث جنسیت و بر اساس شایسته‌سالاری هدایت شوند. همانطور که در مباحث آموزش‌عالی تفاوتی بین آموزش‌های زن و مرد وجود ندارد و همگی در شرایط مشترک تحصیل می‌کنند و محصول آموزش عالی، آموزش و پرورش منابع انسانی است بنابراین باید بتوان این دیدگاه را در حرفه نیز وارد و نهادینه کرد. به همین‌خاطر برنامه‌ریزی‌های کلان باید منابع انسانی آموزش دیده را در مراکز آموزش عالی در مسیری یکسان هدایت کند.

معدنیان با انتقاد از یکسان نبودن فضای کسب تجربه برای مردان و زنان در تمامی نقاط دنیا و از جمله ایران افزود: شرایط کسب تجربه برای خانم‌ها و آقایان متفاوت است. در عین‌حال با تلاش مضاعف بانوان در دهه‌های اخیر، شرایط برای فعالیت در صورتیکه در کار خود استمرار و اصرار داشته باشند فراهم شده و میزان مشارکت بالا رفته است.

عضو هیئت‌مدیره پنجمین دوره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان با اشاره به اینکه در بین مدیران ارشد، بانوان خلاق فراوانی منشا اثرات مفیدی شدند، ‌تاکید کرد: در فعالیت حرفه‌ای منعی وجود ندارد و نظام جمهوری اسلامی ایران نیز با فعالیت و مشارکت بانوان در حوزه‌های مختلف موافق است.

معدنیان یکی از آفت‌های مدیریت را رویکرد جذب منافع شخصی به جای منافع گروهی عنوان کرد و گفت: رقابت اصل موفقیت به شمار می‌رود اما در برخی از حوزه‌ها دیده می‌شود که در حین رقابت بی‌اخلاقی‌هایی نیز به وجود می‌آید. با توجه به اینکه اخلاق بحثی عمومی است که در تمامی مباحث عمومی و تخصصی ساری و جاری است جدی شدن این بحث نیازمند آموزش در تمامی سطوح و حوزه‌ها خواهد بود. /

نظر شما