شناسهٔ خبر: 121313 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رییس هیات مدیره انجمن پایانه داران ایران:

حمل‌ونقل دریایی کشور مظلوم واقع شده است

کشتی در بندر چابهار رییس هیات مدیره انجمن پایانه داران ایران با اشاره به اینکه حمل‌ونقل دریایی کشور مظلوم واقع شده است، گفت: اشاعه فرهنگ دریایی در سطح خرد و کلان، امری ضروری است که باید در راستای تحقق آن گام برداریم.

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،شهرام بخشی‌پور رییس هیات مدیره انجمن پایانه داران ایران،‌با اشاره به اینکه کشور ما دارای ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است که باید از پتانسیل‌های اقتصادی آن در نواحلی مختلف به نحو مطلوب بهره‌برداری شود، اظهار داشت: اینگونه نیست که بتوانیم از تمامی این ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی استفاده کنیم اما باید با آمایش سرزمینی، نواحی که دارای پتانسیل اقتصادی است را احصاء کرده و در راستای بهبود وضعیت دریایی و بندری کشور، گام برداریم.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصاد دریامحور نیازمند ثبات اقتصادی در کشور است ، افزود: ابتدا باید مناسبات سیاسی و اقتصادی بر پایه رشد بنا شود و پس از آن بتوانیم مسیر درستی را دردر این مسیر ترسیم و اهداف مالی، معیشتی و اجتماعی آن را محقق کنیم.

رییس هیات مدیره انجمن پایانه داران ایران با تاکید بر اینکه توسعه بنادر نیازمند پسکرانه و اراضی پشتیبانی مناسب است، بیان کرد: بنادر توسعه یافته نیازمند دسترسی های مختلف جاده‌ای، ریلی‌ و هوایی هستند و باید از امکانات و زیرساخت‌های لازم برای حمل‌ونقل و ترانزیت کالا، برخوردار باشند.

بخشی‌پور با اشاره به اینکه متاسفانه در مقوله اقتصاد دریامحور در حد شعار عمل کرده‌ایم و کارنامه قابل دفاعی نداریم، اظهار داشت: ظرفیت دریایی و بندری کشور بیش از میزان تجارت فعلی کشور است و متاسفانه توسعه اقتصاد دریامحور طبق اظهارات مقام معظم رهبری طی سالیان اخیر مغفول مانده است.

به گفته بخشی‌پور؛ باید قبول کنیم که میزان شناخت مردم از دریا و اقتصاد دریا کافی نیست و در عین حال بستر مناسبی برای توسعه اقتصاد دریامحور در تمامی سطوح کشور فراهم نشده است تا ملت ایران بتواند از این مواهب خدادادی به قدر کافی بهره‌مند شود.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی،‌رییس هیات مدیره انجمن پایانه داران ایران با تاکید بر اینکه در حوزه حمل‌ونقل دریایی بسیار مظلوم واقع شده‌ایم، عنوان کرد: باید از ظرفیت دانشگاهی کشور برای تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه دریایی و بندری استفاده کنیم و در سطح خرد و کلا در راستای اشاعه فرهنگ دریایی حرکت کنیم.

گفتنی است، به تازگی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا در دیدار با تعدادی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران،‌ بیان کردند: استفاده از فرصت دریا و ظرفیت‌های عظیم آن باید به فرهنگ عمومی در کشور تبدیل شود. با وجود این سابقه و سواحل طولانی دریایی در شمال و به خصوص جنوب ایران، فرهنگ استفاده از فرصت‌های دریا در کشور مورد غفلت واقع شده و باید به فرهنگ عمومیِ مردم تبدیل شود. ایشان همچنین با اشاره به سوابق دریانوردی ایرانیان در گذشته که باعث انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی به مناطق دیگر دنیا شد، خاطرنشان کردند: در چند سال گذشته بحث توسعه سواحل مکران مطرح شد و دولت‌ها هم از آن استقبال کردند اما پیشرفت جدی در این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است.