شناسهٔ خبر: 121340 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

راه‌آهن همدان- سنندج بهمن ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد

راه آهن راه‌آهن همدان- سنندج به منظور تسهیل در جابه‌جایی ۲.۹ میلیون تن تولیدات کشاورزی سالیانه استان کردستان و ۴.۶ میلیون تن کالا از مرز باشماق(کردستان عراق) با ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی تا بهمن‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پروژه ریلی همدان- سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر به عنوان بخشی از راه‌آهن تهران- همدان- سنندج مراکز استان‌های همدان و کردستان را به هم مرتبط می‌سازد.

۴۸ کیلومتر از این مسیر در استان همدان و ۱۰۳ کیلومتر از آن در استان کردستان قرار دارد.

این خط ریلی از ایستگاه همدان منشعب و ضمن عبور از حوالی شهرهای بهار، ‌لالجین، صالح آباد، قروه و دهگلان و تحت پوشش قرار دادن ظرفیت‌های کشاورزی و صنعتی محور به ایستگاه سنندج منتهی می‌شود.

مهم‌ترین هدف این طرح، اتصال سنندج به شبکه راه‌آهن سراسری از طریق همدان و تهران است و امکان توسعه آتی پروژه و اتصال آن به استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و کرمانشاه در برنامه قرار دارد.

راه‌آهن همدان- سنندج با تامین ایمنی و رفاه حال مسافران و کاهش تصادفات جاده‌ای، بخش قابل توجهی از ترافیک جاده‌ای جهت جابجایی بار و مسافر را جذب خواهد کرد.

توسعه صنعت گردشگری و جهانگردی در منطقه پروژه، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و محرومیت زدایی از دیگر دستاوردهای این پروژه ریلی خواهد بود.

راه‌آهن همدان- سنندج به جابجایی منابع بار محصولات کشاورزی بهار همدان،‌ منابع بار معادن سنگ و پوکه معدنی قروه، پتروشیمی باختر سنندج و کارخانجات و صنایع، شهرک صنعتی دهگلان و سالیانه ۲.۹ میلیون تن تولیدات کشاورزی استان کردستان از جمله دشت قروه و دهگلان کمک خواهد کرد و جابجایی ۴.۶ میلیون تن کالا از مرز باشماق(کردستان عراق) برای آن در نظر گرفته شده است.

سرعت حرکت قطارمسافری دراین خط ریلی ۱۶۰کیلومتر بر ساعت و حرکت قطار باری نیز ۱۲۰کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

این پروژه ریلی که از سال ۸۴ آغاز شده با ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی در فاز بهره‌برداری قرار دارد و به گفته شاهین اسد فامیان مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک، در بهمن‌ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح هزینه شده است.

بهره‌برداری از راه‌آهن همدان- سنندج در تکمیل کریدور ریلی غرب نیز موثر است و از سوی دیگر استان مرزی کردستان را به خطوط ریلی متصل می‌کند.

توسعه ریلی و اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور و عراق امری ضروری بوده و اتمام پروژه راه‌آهن همدان- سنندج در توسعه سرمایه‌گذاری و کاهش تصادفات بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

خط ریلی همدان - سنندج ظرفیت جابه‌جایی سالانه ۳میلیون تن بار و ۷۰۰هزار مسافر را دارد.