شناسهٔ خبر: 12146 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

با حضور مشاور و معاون وزیر راه و شهرسازی انجام شد:

تشريح اقدامات و برنامه‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

غلامرضا سلامی ​جلسه مجمع عمومی عادی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با حضور مشاور و معاون وزیر راه و شهرسازی، اعضاء و نمایندگان مجمع در محل این سازمان جهت رسیدگی به صورت‌های مالی و اقدامات انجام یافته در سال ۹۳ برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، دكتر غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه‌ و شهرسازی در ​جلسه مجمع عمومی عادی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با ابراز رضایت از گزارش تهیه شده با اهداف كاملاً مشخص از فعالیت‌های این سازمان اظهار کرد: اعداد و ارقام ارائه شده نشان از تلاش گسترده‌ای و مدیریت خوب در سطح سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بوده است كه جای تقدیر دارد.

وی استفاده از تكنولوژی‌های جدید و فناوری‌های روز دنیا در پروژه‌های راهداری را امری مهم دانست و افزود: با بكارگیری روش‌های جدید در راهداری مطمئناً موجبات افزایش عمر زیرساخت‌ها فراهم می‌شود كه علاوه بر تأثیرات مستقیم برای استفاده‌كنندگان به لحاظ مالی و اعتباری در یك دوره چندساله به سود كشور و دولت خواهد بود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود از اهداف مهم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را تلاش در راستای افزایش ایمنی در جاده‌ها و كاهش سهم تصادفات و تلفات جاده‌ای برشمرد و گفت:  اهتمامی كه در جهت رفع و اصلاح مقاطع پرحادثه در راه‌ها توسط سازمان به كار گرفته شده است باید با قوت ادامه یابد.

وی همچنین در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت بر رفتار متقابل و حق استفاده از امتیازات مساوی با سایر كشورها را مورد تأكید قرار داد.

سلامی ركود اقتصادی جهان و به تبع آن در كشور را در دو سال اخیر امری اجتناب‌ناپذیر خواند و اظهار كرد: باتوجه به عمر متوسط بالای ناوگان ریلی در كشور لازم است تلاش گسترده‌ای در جهت تأسیس شركت‌های توانمند مسافری برای افزایش بهره‌وری در بخش اهتمام ورزید و از فعالیت انفرادی در این حوزه كاست.

براساس این گزارش داود كشاورزیان معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به موضوع نوسازی ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه كالا اظهار داشت: از آنجا كه در حال حاضر به لحاظ عدم قیمت واقعی سوخت در كشور هر نوع وسیله با هر سنی با قیمت غیرواقعی و با یك نرخ تقریباً ثابت مبادرت به حمل كالا می‌‌کند لذا انگیزه‌ای برای نوسازی وجود ندارد ضمن آنكه تأثیرات منفی بر محیط‌زیست داشته، كاهش بهره‌وری در بخش را موجب می‌شود و با واقعی شدن نرخ سوخت طبعاً حمل كالا یك سرخالی به خودی خود حذف می‌شود و آلایندگی‌ها كاهش، بازدهی و چالاكی بخش ایجاد خواهد شد.

وی فراهم آوردن مكانیزم‌هایی نظیر برقراری برخی عوارض‌ها، افزایش نرخ بیمه برای ناوگان با سن بالا و غیره را امری ضروری دانست و افزود: قانونی در این خصوص در سال ۸۷ تنظیم شد كه اجرایی نشد و باتوجه به پیش‌بینی آن در برنامه پنجم پیشنهاد تمدید آن در برنامه ششم نیز شده است و این در كنار قانون بند «ق» می‌تواند شرایط و انگیزه نوسازی در بخش حمل و نقل كالا را فراهم آورد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی به لحاظ شرایط آماده‌تر در بخش حمل‌ونقل مسافر اختصاص منابع داخلی سازمان را جهت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل مسافر از برنامه‌های مهم برشمرد و تأكید كرد: علیرغم ایجاد تسهیلات دوام با بهره‌های نازل لیكن استقبال از سوی سرمایه‌گذاران جهت نوسازی به ویژه در بخش مینی‌بوس و ون بسیار پایین است، زیرا نرخ كرایه‌ها نیز به تبع واقعی نیست.
در ادامه این نشست گزارش حسابرسی مستقل و بازرس قانونی توسط نماینده سازمان حسابرسی كشور ارائه و توضیحاتی را نیز مدیركل امور مالی و منابع سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به موارد مطرح شده ارائه شد، در انتها صورت‌های مالی سال ۱۳۹۳ سازمان مورد تصویب قرار گرفت.

این گزارش می‌افزاید در ابتدای جلسه مجمع، گزارش كاملی از فعالیت‌ها و اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای توسط معاون برنامه‌ریزی و مدیركل برنامه و بودجه سازمان ارائه شد. همچنین در پایان جلسه پیشنهادهای مطروحه به تایید و تصویب اعضاء مجمع قرار گرفت./

نظر شما