شناسهٔ خبر: 121591 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر علایم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد؛

اصلاح ۱۱۵ نقطه پر تصادف از ابتدای سال تا کنون/ضرورت همکاری پلیس راهور و سازمان برنامه و بودجه برای اصلاح نقاط حادثه خیز

صباغ زاده مدیرکل دفتر علایم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون تعداد ۱۱۵ نقطه پرتصادف با اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال رفع و اصلاح شده است.

مجید صباغ زاده مدیرکل دفتر علایم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با تشریح روند اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده‌ها اظهار کرد: پس از ابلاغ ریاست جمهوری مبنی بر اصلاح نقاط حادثه خیز، ۱۵۸۵ نقطه شناسایی و مطابق با دستورالعمل های مصوب و ابلاغی کمیسیون ایمنی راه های کشور در سال ۱۳۹۵ سازمان راهداری برابر مفاد دستورالعمل اقدامات لازم به منظور آشکارسازی نقاط مذکور را انجام و تاکنون توانسته ۶۰۸ نقطه را رفع و اصلاح کند.

وی ادامه داد: در همین راستا دستورالعمل قبلی بازنگری و نسخه جدیدی تهیه و در نشست کمیسیون راه‌های کشور که در بهمن ماه سال گذشته برگزار و تصویب و در نامه وزیر راه و شهرسازی وقت به اعضای کمیسیون و استانداران ابلاغ شد.

مدیرکل دفتر علایم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: بر همین اساس انجام فرایند شناسایی و جمع آوری اطلاعات مربوط به تصادفات فوتی و جرحی مربوط به سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ آغاز شد.

صباغ زاده با بیان اینکه کارگروهی متشکل از نمایندگان ادارات کل راهداری و پلیس راه استان‌ها تشکیل و اقدامات لازم در راستای تهیه مستندات کامل تصادفات فوتی و جرحی جمع آوری و در سامانه جامع راهداری بارگذاری شد، تصریح کرد: در سه جلسه کارگروه ایمنی راه اقدامات لازم جهت بررسی و کنترل داده‌های ثبتی توسط استان ها انجام شد ولی با عنایت به عدم اعلام نظر نهایی توسط پلیس راهور تاکنون منتج به نتیجه نشده است.

وی با اشاره به اعتبار مورد نیاز جهت رفع و اصلاح نقاط پرتصادف، گفت: بر این اساس به طور متوسط بالغ بر ۱۰۰۰۰۰ هزار میلیون ریال اعتبار نیاز است که در همین راستا مکاتبات لازم با سازمان برنامه و بودجه انجام شده ولی تاکنون منتج به نتیجه قطعی نشده است.

صباغ زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر معیار اولویت بندی نقاط حادثه خیز به چه صورت است، تصریح کرد: این معیار در دستورالعمل جدید با اولویت نقاطی است که دارای ایرادات زیرساختی و مهندسی بوده و اولویت اصلاح بر مبنای روش منفعت- هزینه است.

وی تاکید کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون تعداد ۱۱۵ نقطه پرتصادف با اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال رفع و اصلاح شده است.

به گفته مدیرکل دفتر علایم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رفع یک نقطه پرتصادف زمانی در آمارهای این سازمان قرار می گیرد که به امضای مشترک مدیرکل راهداری و فرمانده پلیس راه استان برسد.

صباغ زاده در پایان گریزی به استان‌ها و محورهایی که بیشترین اصلاح در آنها انجام شده زد و خاطر نشان کرد: بیشترین تعداد مربوط به استان‌های قم، البرز، خراسان جنوبی و همدان است.