شناسهٔ خبر: 121599 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

از ابتدای سال ۱۴۰۱ محقق شد؛

افزایش ۱۲ درصدی صدور پروانه عبور بارهای ترافیکی در استان مرکزی

حمل و نقل مرکزی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴ هزار و ۱۵ فقره پروانه عبور بارهای ترافیکی در استان مرکزی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان مرکزی، علی امیری معاون حمل و نقل این اداره کل با اشاره به اینکه تمامی محموله‌های عبوری از سطح محورهای مواصلاتی باید از لحاظ حجم و وزن مطابق با مقررات حمل و نقل بار در راه‌ها باشند، اظهار کرد: بارهای ترافیکی محموله‌هایی هستند که از نظر ابعاد و وزن خارج از استانداردهای حمل بار در راه‌ها بشمار می‌روند و به همین دلیل برای عبور از جاده‌ها ملزم به اخذ پروانه عبور از ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سراسر کشور می‌باشند.

وی افزود: تعیین سرعت، زمان تردد، مسیر عبوری مجاز و خودروی اسکورت از جمله الزاماتی است که حامل محموله‌های ترافیکی موظف به رعایت آن است.

امیری خاطرنشان کرد: با توجه به وجود صنایع مادر همچون ماشین سازی، هپکو، آذرآب و... در استان مرکزی و رونق تولیدات صنعتی در استان، امسال چهار هزار و پانزده فقره پروانه عبور بارهای ترافیکی توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی صادر شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است.

به گفته وی بیشترین میزان صدور پروانه عبور برای بارهای ترافیکی در استان مرکزی مربوط به محموله‌هایی است که از اراک به اقصی نقاط کشور جابه‌جا می‌شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی یادآور شد: رعایت الزامات حمل بارهای ترافیکی بدلیل حفظ و حراست از راه‌ها بعنوان سرمایه‌های ملی، تأمین ایمنی لازم در سطح راه‌ها و تسهیل در تردد و جلوگیری از بروز هرگونه اختلال ترافیکی بسیار حائز اهمیت است که شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان باید توجه ویژه‌ای به رعایت این نکات داشته باشند.

وی تصریح کرد: محموله‌های ترافیکی عبوری توسط کارشناسان ایمنی و ترافیک این اداره کل و گشت‌های راهداری سیار در راه‌های استان کنترل می‌شوند که درصورت مشاهده هرگونه تخلف در نحوه حمل، تخلفات احصا شده برای صدور حکم به کمیسیون رسیدگی به تخلفات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ارجاع داده می‌شود.

شناسایی هزار و ۴۶۹ تخلف حمل بار دارای اضافه تناژ در استان مرکزی

علی امیری معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از شناسایی یک هزار و ۴۶۹ مورد حمل کالای دارای اضافه تناژ از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: با تشدید نظارت بر فعالیت ناوگان حمل و نقل کالا شناسایی تخلفات اضافه بار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۵ درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با ارتقاء سامانه‌های هوشمند توزین بار (wim) و کنترل اضافه تناژ با استفاده از باسکول سیار توسط کارشناسان ایمنی و ترافیک در سطح استان، نظارت منسجمی برای کنترل حمل کالا انجام می‌شود که یکی از نتایج مهم آن جلوگیری از آسیب به زیرساخت راه‌ها به عنوان سرمایه‌های ملی است.

وی یکی از مزیت‌های اجرای این طرح را حمایت از رانندگان درصورت بروز حوادث پیش بینی نشده نیز عنوان کرد و گفت: حمل بار بدون بارنامه علاوه بر تخلف و تخطی از قانون، می‌تواند عواقب جبران ناپذیری در صورت بروز حوادث احتمالی برای رانندگان به همراه داشته باشد که یکی از آن‌ها عدم پوشش بیمه در صورت خسارت به محموله است.