شناسهٔ خبر: 121635 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل استان اعلام کرد؛

تشدید نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی سنگین در استان مازندران

مازندران _ معاون حمل و نقل معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران اظهار کرد: در راستای کنترل و نظارت بر مراکز مکانیزه معاینه فنی سنگین بطور مستمر بازدیدهای دوره ای از آن مراکز انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مازندران ابوالفضل صفری معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران تصریح کرد: در راستای کنترل و نظارت بر مراکز مکانیزه معاینه فنی سنگین که یکی از وظایف ذاتی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جهت جلوگیری از صدور برچسب معاینه فنی برای وسایل نقلیه سنگین باری و مسافری دارای نقص عملکردی و ظاهری نقصان است؛ به طور مستمر بازدیدهای دوره ای از آن مراکز انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: حمل و نقل ایمن و مطمئن، مستلزم بکارگیری وسایل نقلیه برخوردار از سلامت فنی است و نقص فنی موجود در وسایل نقلیه سنگین اعم از مسافری و باری می‌تواند علاوه بر مخاطره آمیز نمودن اصل سفر، زندگی متصدیان و سایر خدمه و سرنشینان وسایل نقلیه عمومی را با خطرات جدی در طول سفر مواجه کند.

صفری ادامه داد: معاینه فنی، تست و آزمایشی است برای تشخیص میزان سلامت خودرو، یکی از مباحث مهم در زمینه بهبود ایمنی تردد خودروها و بهبود کیفیت هوا، معاینه فنی است. تجهیزات و الزامات ایمنی و آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروها معمولا با افزایش طول عمر و کارکرد آنها دیگر با استانداردهای اولیه تولید تطابق ندارند. از این رو مراکز معاینه فنی تأسیس می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که خودروها حد مجاز استانداردهای ایمنی و الزامات زیست محیطی را رعایت کرده‌اند.

وی افزود: مراکز مکانیزه معاینه فنی سنگین نسبت به انجام آزمون های ظاهری و آزمون های مکانیزه خودرواقدام نموده که تست ظاهری شامل اتصالات، کیفیت لاستیک ها، شیشه‌ها و آینه‌ها، چراغ ها، کمربند ایمنی، کپسول آتش نشانی، جعبه کمک های اولیه، باک سوخت، درب ها، ... وآزمون های مکانیزه شامل تست ترمز، لغزش جانبی چرخ ها، تست آلاینده ها، جلوبندی و فرمان، کیلومتر شمار و تست نور است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر استان مازندران دارای ۶ مرکز مکانیزه معاینه فنی سنگین فعال در شهرستان‌های نوشهر، آمل، قائمشهر، ساری، گلوگاه و نکا است.