شناسهٔ خبر: 121669 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان:

دیپلماسی اقتصادی برای معافیت تحریمی بندر امام خمینی(ره) بکار گرفته شود

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به ضرورت بکارگیری دیپلماسی اقتصادی برای معافیت تحریمی بندر امام خمینی(ره) از تحریم های غرب گفت: در صورت عملی شدن چنین امری، رونق تجارت خارجی با محوریت ترانزیت کالا از خوزستان باعث رشد اقتصادی کشور می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در نشست هم‌اندیشی با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: به واسطه پیگیری‌های بین‌المللی از سوی هند و افغانستان برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های استراتژی بندر چابهار، مبادلات تجاری این بندر با معافیت تحریمی همراه شده است.

وی افزود: تلاش مشترک اتاق بازرگانی اهواز و این اداره کل برای جلب همکاری کشورهای منطقه به منظور استفاده از ظرفیت‌های استراتژیک بندر امام خمینی (ره) می تواند به معافیت تحریمی این بندر به توسعه مبادلات تجاری کشورمان منجر شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان اضافه کرد: رسالت اصلی این اداره کل، تسهیل امر تجارت و سرمایه گذاری از طریق متناسب سازی زیرساخت ها است.

آقایی با تاکید بر اینکه همواره رفع محدودیت در تخلیه و بارگیری کالا، پذیرش کالاهای متفاوت و همچنین سایز کشتی‌های تجاری اولویت منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) است گفت: در حال حاضر می‌توان گفت که این بندر از بهترین و متناسب ترین زیرساخت‌ها برای تجارت دریایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه بندر امام خمینی (ره) با حدود ۶۵ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری به عنوان یکی از استراتژیک ترین بنادر کشور در حوزه واردات، صادرات و ترانزیت نقش اساسی در تجارت دریایی کشور دارد گفت: به تناسب، دیگر بنادر تابع استان خوزستان از ظرفیت های لازم در این حوزه نقش آفرینی می کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اینکه بنادر امام خمینی (ره) و خرمشهر از شبکه ریلی برخوردار هستند اضافه کرد: اتصال بنادر به شبکه های حمل و نقلی که ضریب نفوذ داخلی و خارجی تجار منجر شود، از اولویت های کاری این اداره کل محسوب می شود.

وی همچنین بر پیوند منطقه ای بین بنادر خوزستان و کشور عراق تاکید کرد و گفت: تاحدودی این پیوند بین بندر امام و بنادر این کشور ایجاد شده اما نیازمند توسعه مبادلات بخصوص در بخش ترانزیت هستیم.

به گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، آقایی خاطرنشان کرد: همواره کاهش هزینه و زمان جابجایی کالا به عنوان یک دستورالعمل در بنادر استان خوزستان مورد توجه قرار گرفته است ولی با این وجود باید تلاش کرد تا با همکاری اتاق بازرگانی اهواز بسته های مشوقی در حوزه حمل و نقل بروز رسانی و در اختیار تجار قرار گیرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان بر ضرورت ایجاد کارگروه های کارشناسی برای تدوین برنامه های کاری مشترک بین اتاق بازرگانی و این اداره کل تاکید کرد و افزود: همکاری های مشترک می تواند به بهبود توسعه مبادلات اقتصادی منجر شود.