شناسهٔ خبر: 121781 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهرداد بذرپاش تشریح کرد

بررسی روش های تأمین مالی مسکن حمایتی/ وزارت راه و شهرسازی فناورانه و پیشران پیشرفت کشور باید باشد

بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دو رویکرد نگاه فناورانه و پیشران بودن وزارتخانه در بخش‌های مختلف دنبال می‌شود از تشکیل شورای عالی پژوهش خبر داد و گفت: موفقیت در مراحل شناخت نظام مسائل، ارائه راه حل و اجرایی کردن آن می تواند به رفع مشکلات بیانجامد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش، امروز ۲۲ آذر در مراسم هفته پژوهش، در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن گرامی داشت یاد مرحوم رستم قاسمی، وزیر سابق وزارت راه و شهرسازی با اشاره به هفته پژوهش و قدردانی از محققان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: برای اینکه نتایج پژوهش‌ها به نتیجه نهایی و حل مشکل منجر شود لازم است سه مرحله شناخت نظام مسائل، ارائه راه حل‌ ها و اجرایی کردن راه حل ها موارد به درستی انجام شود و هر مرحله اگر به درستی انجام نشده باشد نمی تواند به نتیجه نهایی حل مشکل منجر شود.

وزیر راه و شهرسازی با ارائه توضیح در این خصوص که در حال حاضر مشکلاتی در نظام و الگوی شهرسازی، شهرهای جدید و ساخت مسکن وجود دارد بیان داشت: در سالهای متمادی پژوهشگران برای این مورد تحقیقات متعددی را با ارائه ایده های خوب انجام داده اند، اما باید بررسی شود که مشکل در کدام یک از مراحل شناخت نظام مسائل، ارائه راه حل‌ ها و اجرایی کردن راه حل ‌ها بوده که منجر به حل موضوع نشده است.

وی افزود: در صورت انجام پژوهش های مطلوب و مناسب باید مراحل بعدی را هم مورد کنکاش قرار داد تا با چنین وضعیتی مواجه نشویم.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح نهضت ملی مسکن و اشاره به هزینه ساخت مسکن مهر و خط اعتباری آن توضیح داد: برای ساخت ۴میلیون واحد مسکونی بر اساس قانون جهش تولید مسکن با برآورد هزینه ساخت حدود متری ۷ میلیون تومان با در نظر گرفتن هر واحد با مشاعات به مساحت ۱۰۰ متر مربع، بودجه ۲ هزار و۸۰۰ همت نیاز است که موضوع روش های تأمین مالی این طرح با توجه اینکه متقاضیان مسکن‌های حمایتی از اعضای دهک های پایین درآمدی جامعه هستند، باید مورد بررسی و ارائه راه حل قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این وزارتخانه با صنعت ساختمان، صنعت ریلی و صنایع دریایی، جاده‌ای و هوایی مواجه است که باید رویکرد صنعت را با در نظر گرفتن روش های تأمین مالی، مشتری، زمان ساخت، بازار، رقبا و شرکا و موضوع تحریم ها در نظر داشته باشیم. طبیعتا اگر به موضوعات تخصصی وزارت راه و شهرسازی به عنوان صنعت بنگریم لازم است رویکرد مرتبط با صنعت هم داشته باشیم و پژوهشگران این حوزه نیز لازم است به این موضوع توجه داشته باشند.

وی با درخواست توجه جدی تر به حوزه حمل‌ونقل در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: لازم است در وزارت راه و شهرسازی دو رویکرد دنبال شود؛ نخست اینکه وزارتخانه فناورانه تر از گذشته اداره شود و مطابق با تکنولوژی و دانش حرکت کنیم و دوم آنکه درصدد هستیم تا وزارتخانه، پیشران پیشرفت کشور باشد که بر این اساس نقش ها متفاوت و بازتعریف خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما در میدان دچار مشکلات روزمره هستیم و در این بین پژوهش نباید از ما عقب‌تر باشد.

بذرپاش با اشاره به اهمیت پژوهش در وزارت راه و شهرسازی از تشکیل شورای عالی پژوهش خبر داد.

در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر حوزه وزارت راه و شهرسازی در سازمان ها و شرکت‌های تابعه با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.

برچسب‌ها: