شناسهٔ خبر: 122015 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد

افتتاح ۵۰ کیلومتر باند دوم و ۱۲۰ کیلومتر پروژه راهداری در خراسان جنوبی

افتتاح بذرپاش خراسان جنوبی با حضور وزیر راه و شهرسازی در استان خراسان جنوبی ۵۰ کیلومتر باند دوم و ۱۲۰ کیلومتر پروژه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خراسان جنوبی در مجموع با اعتبار بیش از ۸۰۰ میلیادر تومان اعتبار به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش در سفر دولت به استان خراسان جنوبی، ۵۰ کیلومتر باند دوم راه با اعتبار ۶۹۰ میلیارد تومان و ۱۲۰ کیلومتر پروژه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خراسان جنوبی با اعتبار ۱۱۱ میلیارد تومان را به صورت همزمان در این استان را به بهره برداری رساند.

بنابر این گزارش افتتاح بخشی از باند دوم راهگذر بزرگراهی جنوب به شمال شرق کشور (حد فاصل چابهار – زاهدان – بیرجند – مشهد – سرخس) از آن جهت حائز اهمیت است که از مسیرهای راهبردی در نیم کره شرقی جهان و در موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک ایران مورد توجه کشورهای جهان بوده که از طریق بنادر ایران در سواحل خلیج فارس، دریای عمان ( سواحل مکران ) امکان دسترسی تولید کنندگان بزرگ اقتصادی خاور دور را به آسیای میانه و منطقه اورآسیا تسهیل می‌کند.

این راهگذر ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق دریای خزر و خلیج فارس به کشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب و جنوب شرق آسیا برقرار کرده، از این رو  سواحل مکران و بنادر جنوبی کشور را  به عنوان بنادر استراتژیک در مبادله کالا بین شرق و غرب دنیا مطرح کرده است.

از دیگر مزایای این پروژه کاهش صد در صدی مسافت ترانزیت کالا بین شرق و غرب جهان، افزایش ترانزیت کالا و خدمات از حوزه اقیانس هند و جنوب آسیا به کشور روسیه و شمال اروپا و بالعکس، اتصال بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی و پایانه‌های مرزی می‌توان یاد کرد.

می‌توان از ویژگی‌های خاص این کریدور به دو بانده شدن مسیر، افزایش سرعت طرح، حذف نقاط پرحادثه  و کاهش مسافت، افزایش جاذبه گردشگری، اتصال راه‌های مواصلاتی بین استان ها،  ایمنی در تردد زائران بارگاه حضرت ثامن الحجج( ع )، کاهش تصادفات رخ به رخ، افزایش ترانیزیت کالا و خدمات، اتصال ایمن استان های واقع در محور، اتصال بنادر جنوبی به بنادر شمالی کشور و امکان افزایش ظرفیت بنادر اشاره کرد.

برنامه ریزی برای تکمیل ۴۰ کیلومتر باقی مانده از محور بیرجند_ مشهد

مهرداد بذرپاش در بازدید از پروژه‌های بزرگراهی استان خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: طی سفر امروز از پروژه‌های مربوط به محورهای مواصلاتی بازدید شد و امروز قطعه ۵۰ کیلومتری از کریدور بزرگراهی استان افتتاح شد که مربوط به اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور در سال گذشته بود.

بذرپاش با بیان اینکه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان منابع برای دو خطه کردن و دو بانده کردن محور تخصیص یافته بود، افزود: می‌کوشیم با در نظر گرفتن منابع مالی جدید تکمیل این بزرگراه سرعت بگیرد.

وی اقدام سازمان راهداری استان در تعویض بیش از یک صد کیلومتر روکش آسفالت را اقدام خوبی دانست و گفت: استان خراسان جنوبی از لحاظ سرانه بزرگراهی وضعیت خوبی دارد که البته با نقطه مطلوب فاصله دارد.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: حدود ۴۰ کیلومتر از محور بیرجند_ مشهد باقی مانده که با تجهیز منابع و ابلاغ به استان عملیات ساخت و تکمیل آن آغاز می‌شود.

وی افزود: روکش آسفالت شبکه‌های بزرگراهی و آزادراهی در سراسر کشور در دستور کار قرار دارد.