شناسهٔ خبر: 122112 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خبر داد؛

احداث و روکش آسفالت بیش از ۲۵۲ کیلومتر راه در خراسان شمالی

نشست خبری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی از احداث و روکش آسفالت بیش از ۲۵۲ کیلومتر راه اصلی، شریانی و فرعی و روستایی در این استان از ابتدای سال تاکنون خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(خراسان شمالی)، محمد مشتری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی در نشست خبری که به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری برگزار شد، گفت: در ۸ ماه گذشته بهسازی و آسفالت راه های اصلی و فرعی حدود ۱۱۲.۸ کیلومتر به ارزش ۸۲۰ میلیارد ریال انجام شده است.

وی ادامه داد: ۱۱۰ کیلومتر از راه های روستایی و فرعی استان احداث و آماده آسفالت است که از این میزان ۸۲.۵ کیلومتر به ارزش ۱۵۵۰ میلیارد ریال آسفالت و در راه های فرعی و روستایی ۵۸.۵ کیلومتر به ارزش ۴۴۰ میلیارد ریال روکش آسفالت انجام شده است.

وی با اشاره به انعقاد ۳۲ قرارداد برای ساخت راه های روستایی طی امسال و سال گذشته تصریح کرد: طی قراردادهای منعقد شده باید ۲۳۴ کیلومتر راه روستایی ساخته شود که تاکنون ۸۲.۵ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده است و اگر شرایط جوی اجازه دهد امسال این میزان را به ۱۰۰ کیلومتر خواهیم رساند.

وی خاطرنشان کرد: مقایسه احداث راه های روستایی طی ۴ سال گذشته بیانگر این است که با اقدامات انجام شده، احداث راه های روستایی در سال جاری حدود ۴ برابر افزایش یافته است. 

مشتری با بیان این که اختلاف میانگین استان در آسفالت راه روستایی با شاخص کشوری، ۷ درصد است گفت: در این خصوص شهرستان های راز و جرگلان رتبه یک، مانه و سملقان رتبه دو و شیروان رتبه سه را در استان دارند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به آمار ۷ ماهه پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: استان در کاهش تصادفات در راه های برون شهری رتبه دو و در راه های روستایی رتبه سه و در کل راه ها رتبه یک را کسب کرده است.

به گفته وی ۹۶ نقطه پرتصادف در جاده های استان شناسایی شده است که از این تعداد ۶۰ نقطه برطرف و حذف باقی نقاط در دست اجراست که ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مشتری، فرسودگی ناوگان باری استان را ۱۵.۶ درصد و وانت بار را ۱۲ درصد و در مجموع ۱۳.۵۴ درصد ذکر کرد و افزود: امسال ۳ هزار و ۲۸۵ تن قیر تخصیص یافته که از این میزان هزار و ۹۳۴ تن حمل و به پیمانکاران تحویل داده شده است و مابقی را باید قبل از سال جذب کنیم.

وی همچنین به اجرای طرح زمستانی از ۲۳ آذر تا ۲۰ اسفند اشاره و بیان کرد: در این طرح ۲۴۷ دستگاه ماشین آلات راهداری در جاده ها خدمات رسانی خواهد کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با اشاره به تخصیص ۳۶ میلیارد تومان اعتبار سفر دولت به استان برای اجرای طرح های راهداری و راهسازی گفت: ۲۶ میلیارد تومان از این میزان اعتبار برای اجرای طرح های راهسازی فرعی و ۱۰ میلیارد تومان برای نقاط پرتصادف هزینه می شود.

مشتری ادامه داد: ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهور برای حذف نقاط پرتصادف مصوب شد که ۱۰ میلیارد آن تخصیص و ۱۵ میلیارد تومان نیز از محل مشارکت اجتماعی و وزارت نفت تامین می شود.