شناسهٔ خبر: 12213 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

گزارش نشست خبری نمایندگان سه کشور ایران٬ افغانستان و هند؛

توافق ایران، افغانستان و هند برای تأسیس کریدور چابهار/ عطرچیان: سند نهایی توافق‌نامه به روسای‌جمهور سه کشور ارائه می‌شود/ نقشه مسیر ترانزیتی کریدور چابهار

اجلاس کارشناسی تاسیس کریدور ایران افغانستان هند جلسه کارشناسی سه کشور ایران، افغانستان و هند برای تأسیس کریدور بین‌المللی چابهار برگزار شد و سند توافق‌نامه پس از نهایی شدن به روسای جمهور سه کشور ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ جلسات کارشناسی نخستین اجلاس کارشناسی تاسیس کریدور حمل و نقل بین المللی و ترانزیت بین جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (کریدور چابهار) دیروز و امروز برگزار شد و صبح امروز محمدجواد عطرچیان مدیرکل ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به نمایندگی از ایران، رودرندرا تاندن معاون معاون وزیر امور خارجه هند به نمایندگی از دولت دهلی‌نو و وحیدالله ویسی رئیس عمومی همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجه افغانستان نشستی خبری برگزار کردند.

عطرچیان در این نشست خبری ضمن تشریح اهمیت کریدور بین المللی چابهار گفت: این اجلاس با مشارکت کارشناسان ارشد وزارت حمل و نقل و وزارت خارجه سه کشور در حال برگزاری است و هدف از امضای این توافق‌نامه توسعه تجارت و حمل و نقل میان ۳ کشور ایران، افغانستان و هند است.

مدیرکل ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: این موافقت‌نامه بر اساس تفاهم اولیه‌ای بود که میان وزرای خارجه و حمل و نقل سه کشور منعقد شد که امیدواریم با تهیه پیش‌نویس موافقت نامه این مهم هرچه زودتر اجرایی شود.

وی با بیان اینکه این موافقت نامه تاثیر به‌سزایی در توسعه منطقه سیستان و بلوچستان و رشد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده برای منطقه چابهار و استان سیستان و بلوچستان دارد اظهار امیدواری کرد که با امضای این موافقت نامه و باز شدن مسیر ترانزیتی جدید کالاهای کشورهای ایران٬ افغانستان و هندوستان بین ۳ کشور جا به جا شود.

عطرچیان با تاکید بر اینکه ایران آمادگی دارد شرایط را برای توسعه ترانزیت فراهم کند٬ افزود: در حال حاضر زیرساخت‌ها در منطقه چابهار فراهم است و تخفیفات بسیار مناسبی نیز در این زمینه در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: این توافق نامه مناسبات حمل و نقلی و ترانزیتی بین ۳ کشور را فراهم می کند که امیدواریم به تبع این موضوع تجارت بین ۳ کشور توسعه یابد.

در ادامه این نشست نماینده کشور هند در پاسخ به سوالی در خصوص نظر دولت کشور هند درباره توافق نامه مذکور گفت: این توافق نامه برای ارتقای تجارت هند با سایر کشور بسیار اهمیت دارد چرا که بندر چابهار به سواحل غربی هند نزدیک است.

 رودرندرا تاندن با بیان اینکه قابلیت های بالقوه و متعدد و زیادی در بندر چابهار وجود دارد گفت: این بندر راه های دسترسی زیادی به بازار افغانستان و آسیای مرکزی دارد که از این لحاظ منحصر به فرد است.

وی با یادآوری اینکه روز گذشته تصمیمات بسیار خوبی برای راه اندازی این پروژه اتخاذ شد ادامه داد: باید تاکید کنم تصمیمات دیروز قدم اول بود و کارهای بسیار زیادی باقی مانده که باید نهایی شود.

نماینده کشور هند افزود: اگر تلاش‌های ۳ کشور به نتیجه برسد گام مهمی در جهت توسعه تجارت و حمل و نقل ۳ کشور خواهند بود و ۳ کشور از مزایای این کریدور منتفع خواهند شد.

همچنین وحیدالله ویسی نماینده کشور افغانستان در این نشست خبری گفت: فعالیت های خوبی برای راه اندازی این کریدور انجام شد یکی از نزدیک ترین بنادر به سواحل غربی هندوستان چابهار است و با توجه به افزایش روز افزون تجارت در منطقه ایجاد کریدورهای جدید مثل بندر چابهار ضرورت دارد.

وحیدالله ویسی افزود: حکومت افغانستان بندر چابهار را یکی از مهم ترین بندرهای منطقه می داند که کالاهای تجاری افغانستان و آسیای مرکزی را جا به جا می کند برای اینکه ما به مرحله اجرای توافق نامه برسیم لازم است اقدامات مهم دیگری در سطح کلان تصمیم‌گیری شود.

پس از سخنان ویسی، عطرچیان در پایان این نشست خبری یادآور شد: موافقت نامه چابهار یک موافقت‌نامه بین المللی به شمار می‌آید که نه تنها ابعاد حمل و نقلی و تجاری بین ۳ کشور را دنبال می کند بلکه به توسعه و هم گرایی منطقه نیز کمک می کند.

عطرچیان سابقه همکاری ۳ کشور ایران، افغانستان و هند را قدیمی و محکم دانست و افزود: این توافق نامه نقطه عطفی در تجارت منطقه ای خواهد بود و روابط دوستانه و برادرانه ۳ کشور را تقویت خواهد کرد.

مدیر کل ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: امروز و دیروز برای تدوین سند همکاری میان سه کشور جلسات کارشناسی برگزار شد که  توافق پس از نهایی شدن به روسای جمهور ۳ کشور ارائه خواهد شد.

مسیر ترانزیتی این کریدور بین المللی در تصویر ذیل نشان داده شده است.

نظر شما