شناسهٔ خبر: 122139 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان:

جابجایی کالا در راه‌های ارتباطی استان اردبیل ۷ درصد افزایش یافت

انتخابات  مسئولان انجمن صنفي کارگری رانندگان حمل و نقل جاده اي كالا در مركز استان كرمان برگزار شد معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اردبیل از افزایش ۷ درصدی جابجایی کالا در راه‌های ارتباطی این استان خبر داد و گفت: در هشت ماه نخست سال‌جاری بیش از ۳ میلیون تن کالا و بار در این استان جابجا شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اردبیل، رضا شیرین زاده معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اردبیل ضمن تبریک ۲۶ آذر روز ملی حمل و نقل و رانندگان با بیان اینکه سالانه به طور میانگین چهار میلیون تن کالا در استان اردبیل جابجا می‌شود، اظهار کرد: در هشت ماه امسال سه میلیون تن کالا و بار در این استان جابجا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود ، هفت درصد افزایش داشته است.

وی همچنین از صدور ۲۱۵ هزار و ۶۲۴ برگ بارنامه در این مدت خبر داد و گفت: صدور بارنامه در استان اردبیل نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۰۴ هزار و ۶۸۹ برگ بارنامه بود بیش از پنج درصد افزایش داشته است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل افزایش صدور بارنامه و جابجایی بار و کالا در اردبیل نشانگر رونق و بهبود شاخص‌های اقتصادی استان ارزیابی کرد و انواع محصولات کشاورزی مانند گندم، سیب زمینی و هندوانه، سیمان فله‌ای و کیسه‌ای، مصالح ساختمانی، انواع بنزین، گازوئیل، آب معدنی و شمش آهن را عمده کالاهای جابجا شده از سوی ناوگان باری استان برشمرد.

شیرین زاده با بیان اینکه بیشترین میزان جابجایی کالا در هشت ماه امسال به ترتیب در شهرستان‌های اردبیل، نمین، پارس‌آباد و بیله‌سوار بوده است، اضافه کرد: در این مدت یک میلیون و ۳۹۹ هزار تن کالا در شهرستان اردبیل، ۷۷۵ هزار تن در شهرستان نمین، ۳۰۷ هزار تن کالا در شهرستان پارس‌آباد و ۱۴۷ هزار تن کالا نیز در شهرستان بیله‌سوار جابجا شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۱۷۲ هزار تن بار و کالا در شهرستان خلخال جابجا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۴۴ هزار تن بود، حدود ۲۹۰ درصد افزایش داشته است.

معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل همچنین درباره جابجایی مسافر در راههار ارتباطی استان گفت: در شرایط عادی سالانه دو میلیون نفر توسط ناوگان مسافری استان جابجا می شود که در هشت ماه نخست سال جاری یک میلیون و ۵۰ هزار نفر جابجا شده است که با افزایش ۱۰ درصدی خروج این بخش از رکود را نشان می دهد.

وی یادآور شد: هم اکنون در مجموع ۹۰ شرکت حمل و نقل و ۲ باب پایانه کالا در نقاط مختلف استان در حال ارائه خدمت به مردم است و ۱۱ هزار و ۸۵۹ راننده با بیش از ۱۲ هزار دستگاه ناوگان در بخش حمل و نقل کالای استان اردبیل در حال فعالیت هستند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل همچنین گفت: متوسط عمر ناوگان باری در کشور ۲۰ سال و این رقم در استان اردبیل ۲۳ سال است.

شیرین زاده با اشاره به اقدامات انجام شده برای تعمیر و نگهداری ناوگان باری اظهار کرد: سال گذشته ۲۳۰ میلیارد ریال منابع برای تعمیر و نگهداری ناوگان باری استان جذب شد که با جذب ۱۱۰ درصد بالاترین میزان در سطح کشور بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه استان اردبیل در جلب رضایت‌مندی مسافران در رتبه‌های برتر کشور قرار دارد، یادآورشد: در قالب کمیسیون های ماده ۱۱ و ۱۲ نظارت ویژه بر عملکرد شرکت‌های حمل و نقل کالا و مسافر انجام می‌شود و مردم ، رانندگان و صاحبان کالا می‌توانند هرگونه شکایات خود را از طریق سامانه ۱۴۱ جهت رسیدگی به این اداره کل اطلاع دهند.

وی درباره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی کالا از مرز بیله سوار هم گفت: سال گذشته میزان تردد روزانه کامیون از این مرز ۱۵۰ دستگاه بود که با اقدامات انجام شده این تعداد در حال حاضر به ۴۵۰ دستگاه افزایش یافته است که این کالاها به مقصد کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان،روسیه و قفقاز جابجا شده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل تصریح کرد: مجموع حمل و نقل بین المللی و ترانزیت ورودی و خروجی کالا در این مدت بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است به طوری که در هشت ماه نخست سال جاری ترانزیت ورودی ۲۸۰ هزار تن و ترانزیت خروجی ۴۶۰ هزار تن بوده است.

شیرین زاده در بخش دیگری از این گفت و گو در خصوص ایمنی در راه‌های ارتباطی استان هم گفت: در ۶ ماه نخست سال گذشته ۱۲۲ مورد فوتی در جاده های استان به ثبت رسیده بود که امسال این رقم به ۱۰۱ نفر رسیده است که ۲۱ نفر کاهش را نشان می‌دهد.