شناسهٔ خبر: 122180 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون فنی و راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان:

۱۲۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل آسفالت شد

روکش آسفالت راه روستایی معاون فنی و راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل از آسفالت ۱۲۰ کیلومتر از راه‌های روستایی در نقاط مختلف این استان خبر داد و گفت: اقدامات انجام شده در بخش راه‌های روستایی استان اردبیل در سال جاری به اندازه مجموع اقدامات پنج سال گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اردبیل منصور نجف‌قلی‌زاده معاون فنی و راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل در بازدید از راه‌های روستایی استان با بیان اینکه امسال ۱۸۵ کیلومتر از راه‌های روستایی در استان اردبیل بهسازی و مرمت شده گفت: از این مقدار ۱۲۰ کیلومتر آسفالت شده و مابقی نیز در صورت مساعد بودن شرایط جوی آسفالت خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای بهسازی، مرمت و آسفالت ۱۸۵ کیلومتر راه روستایی در مجموع ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده ادامه داد: علاوه بر این امسال ۳۴ کیلومتر راه روستایی جدید با اعتبار بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال در استان اردبیل احداث شده است.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون برای بهسازی، مرمت، آسفالت و احداث راه روستایی جدید در استان اردبیل در مجموع بیش از چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

این مقام مسئول یادآورشد: اقدامات انجام شده در راه‌های روستایی استان اردبیل در سال جاری بیش از مجموع اقدامات انجام شده در طول پنج سال گذشته است.

نجف‌قلیزاده ادامه داد: برای سال آینده ۲۵۰ کیلومتر بهسازی و مرمت،۱۵۰ کیلومتر آسفالت و ۵۰ کیلومتر احداث راه روستایی جدید در نقاط مختلف استان برنامه ریزی شده که برای اجرای آن هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی تصریح کرد: درصورت تامین اعتبار مورد نیاز و با تلاش شبانه روزی راهداران می‌توان بیش از این هم در حوزه ساخت و توسعه راه های روستایی به روستاییان زحمکش ارائه خدمت کرد.

گفتنی است از مجموع ۶ هزار و ۷۳۶ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۳۵ کیلومتر راه اصلی، ۷۱۴ کیلومتر راه فرعی، ۴۷ کیلومتر راه درون شهری و بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی است ، از بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۷۴ کیلومتر آسفالت، هزار و ۳۵ کیلومتر شنی و هزار و ۲۲۱ کیلومتر خاکی است.

استان اردبیل در مجموع هزار و ۸۹۵ روستا و آبادی دارد که از این تعداد ۶۰ روستا تک خانواری و یا فاقد سکنه، راه ارتباطی ۹۲۸ روستا آسفالت و راه ارتباطی ۸۷۱ روستا شنی و یا خاکی است.

این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند.