شناسهٔ خبر: 122388 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در ششمین نمایشگاه حمل‌ونقل:

یک‌هزار و ۳۵ کیلومتر آزادراه در دست احداث است/نگاه ویژه به مناطق محروم در ساخت راه‌ها

خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت : ۳هزار و ۳۰۰ کیلو متر مسیر ریلی ، یک هزار و ۳۵ کیلومتر مسیر آزادراه و ۶هزار کیلومتر مسیر بزرگراهی در دست احداث است که نگاه ویژه ای به مناطق محروم به ویژه در سیستان بلوچستان شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نشست خبری مدیران صنعت حمل و نقل با حضور خادمی مدیرعامل شرکت توسعه و ساخت زیربناهای کشور و معاونان وی برگزار شد.

خیراله خادمی در این نشست اظهار کرد: در بخش ریلی ۵ پروژه داریم که طول مسیر آن ۵۶۲ کیلومتر است که از این مقدار ۱۵۵ کیلومتر هفته گذشته به بهره برداری رسید.

وی افزود: ما در ۱۵ سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر  در به طور میانگین هر سال به خطوط ریلی اضافه کردیم که اگر  ۵۶۱  کیلومتر به بهره برداری برسد رکورد خواهیم زد. 

خادمی گریزی به پروژه های آزادراه زد و گفت: ۵ پروژه با پیشرفت بالای ۸۰ درصد داریم که طول این پروژه ها ۲۹۱ کیلومتر است.

وی اضافه کرد: در ۱۵ سال گذشته ۸۲ کیلومتر  و در چند سال اخیر سالیانه ۸۰ کیلومتر ساخت آزادراه را داشتیم،در صورت ساخت ۲۰۰ کیلومتر سه برابر بیشتر از اویل انقلاب در طول سال ساخت ریل خواهیم داشت.

خادمی تصریح کرد: در بخش بزرگراهی ۵ پروژه اولویت دار را مد نظر قرار داریم که ساخت بزرگراه کهگیلویه و بویراحمد به خوزستان و قزوین به الموت در دستور کار قرار دارند.

مدیرعامل شرکت توسعه و ساخت زیربناهای کشور تاکید کرد: در حال حاضر ۹۵۰ پروژه ریلی، جاده‌ای و بزرگراهی داریم.

وی افزود : ۳هزار و ۳۰۰ کیلو متر مسیر ریلی، یک هزار و ۳۵ کیلومتر مسیر آزادراه و ۶ هزار کیلومتر مسیر بزرگراهی در دست احداث است که نگاه ویژه ای به مناطق محروم به ویژه در سیستان بلوچستان شده است.

٧٠ هزار تن ریل ملی تا کنون خریداری شده است

در ادامه این نشست عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره توان ریل‌گذاری کشور خاطر نشان کرد: اگر تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان نبود ساخت پروژه‌های ریلی امروز متوقف می‌شد و آمارها نشان می دهد که از ابتدای ساخت ریل ملی تا به امروز ٧٠ هزار تن ریل ملی خریداری شده و در این ۴ سال مشکلی نداشتیم.

وی درباره اعلام شکست ریل ملی در یکی از پروژه‌های ریلی تاکید کرد: انتظار می‌رفت ذوب آهن درباره این موضوع پاسخ دهند اما باید توجه داشت که ریل کالایی نیست که اصلا شکست در آن رخ ندهد و ریل اروپایی هم دچار شکست می‌شود و شکستگی ریل فی النفسه ضعف تلقی نمی‌شود.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: سخت‌ترین استانداردها را برای ذوب آهن در ریل ملی در نظر گرفتیم و از این مجموعه تعهد گرفتیم که تا ۵ سال در هر منطقه‌ای ریل ملی دچار شکست شد بدون هزینه ریل جایگزین را در محل نصب کنند.

خطیبی گفت: از ٧٠ هزار تن مورد استفاده تنها یک مورد شکست رخ داده که این موضوع هم غیرطبیعی نیست و نباید نگران آن باشیم اما در آن خبر شکست ریل هم عده‌ای کم لطفی کردند چراکه آن پروژه هنوز تمام نشده بود و عملیات جوش کاری به اجرا نرسیده بود و در صفحه اتصال، تاج ریل دچار شکست شده بود.

مبنای قیمت ریل ملی بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه است

خطیبی درباره قیمت خرید ریل ملی و خارجی توضیح داد: پنج نوع قرارداد با ذوب آهن منعقد شده و قیمت خرید ریلی ملی از ذوب آهن براساس فهرست بهایی است که سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌کند که آن را مبنا قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: البته بحث حمایت از تولید ملی هم مطرح می‌شود اما با این وجود هم این اطمینان را می‌دهیم که ریل ملی گرانتر از ریل خارجی نبوده و باید توجه شود که در حال حاضر بدهی سنگینی به ذوب آهن وجود دارد که اساسا جایی مطرح نشده‌است.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در پاسخ به سوالی مبنی بر در خواست برداشت مجدد از صندوق توسعه ملی برای ساخت مرحله دوم راه آهن زاهدان-چابهار گفت :برای ساخت قطعه دیگر از راه آهن زاهدان - چابهار به طور رسمی درخواست استفاده از صندوق توسعه ملی را اعلام کردیم چراکه برای تکمیل ۶٨٢ کیلومتر ریل این پروژه نیاز به تامین منابع مالی داریم که یکی از روش‌های تامین مالی برای این پروژه استفاده از منابع صندوق توسعه است.

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه با برداشت از صندوق توسعه برای قطعه دیگر راه آهن زاهدان- چابهار موافقت کرده است، گفت: باید توجه داشت که کریدورهای رقیب در منطقه وجود دارد و ایران نباید برای تکمیل کریدور شرق و ساخت این پروژه ریلی مهم زمان از دست بدهد و یکی از راه‌های سریع تامین مالی استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی است.

به گفته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، تامین مالی از صندوق به صورت ریالی است یعنی بابت ٣٠٠ میلیون یورو استفاده شده از صندوق معادل ریالی آن را دریافت کردیم و طبیعتا برگشت آن هم به صندوق به صورت ریالی خواهد بود.

خطیبی با بیان اینکه پروژه ساخت قطار سریع السیر اصفهان قم تهران تعطیل نبود، اظهار کرد: این پروژه تعطیل نبود اما باید سرعت آن افزایش پیدا می‌کرد. در این پروژه از ٢۴۵ کیلومتر فاصله قم- اصفهان- تهران ١۵٠ کیلومتر زیرسازی شده‌است و در حال حاضر طرف چینی برای فاینانس این پروژه و تامین مالی آن ندارد. بانک عامل منتظر مصوبه شورای اقتصاد درباره بازنگری این طرح است و به محض مصوبه شورای اقتصاد بانک عامل اقدامات مربوط را انجام خواهد داد.