شناسهٔ خبر: 122424 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو اعلام کرد؛

امکان صدور هشدار سیل برای بیش از ۵۰۰ نقطه کنترلی در مناطق سیل خیز

مهدی رهنما رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو گفت: فاز ۱ سامانه هشدار سیل کشور برای ۵۰۰ نقطه کنترلی فعال است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهدی رهنما رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از غرفه سازمان هواشناسی کشور در ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل اظهار کرد: برای صدور هشدارهای سیل مدل های هواشناسی با مدل هیدرولوژیکی کوپل می شود و محصول نهایی را تولید می کند.

وی افزود: سامانه هشدار سیل به دو عامل مقدار بارش و مشخصات فیزیوگرافی و مورفولوژیکی منطقه بستگی دارد به طوری‌که اگر دبی نقطه ای افزایش پیدا کند متناسب با شدت دبی هشدار با رنگ های سبز، زرد، نارنجی و قرمز صادر می‌شود.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ادامه داد: مداخلات انسانی و تغییر در هندسه و مسیر رودخانه ها باعث تشدید شرایط بحرانی خواهد شد به عبارتی در بارش های با شدت کم نیز مداخلات انسانی می‌تواند باعث وقوع سیل شود، شبیه اتفاقی که در امامزاده داود افتاد.

معرفی سامانه های طراحی و تولید شده پیش بینی و هشدار پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور

شایان ذکراست در ششمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با حضور در غرفه سازمان هواشناسی کشور ضمن بازدید از این غرفه در جریان آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در خصوص طراحی و تولید سامانه های پیش بینی و هشدار سیل و سامانه هواشناسی جاده‌ای قرار گرفت.

به گزارش پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در این نمایشگاه ۳۱۱ شرکت دولتی و خصوصی و ۹۰ شرکت دانش بنیان در حوزه حمل و نقل دستاوردها و محصولات خود را به نمایش گذاشتند.