شناسهٔ خبر: 122446 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان:

بیش از ۴ میلیون تن کالا در کردستان جابجا شد

مدیرکل کردستان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان، گفت: از اول امسال تا پایان آبان ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع کالا به مقاصد داخل و خارج این استان جابجا شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کردستان)، فرزاد حسنی مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری اظهار کرد: در بخش ترانزیت مرزی، در مرز باشماق سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تُن کالا وارد استان می شود، گفت: از اول امسال تا پایان آبان از این مرز حدود ۷۰۰ هزار تن کالا وارد استان کردستان شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ شرکت بین‌المللی حمل و نقل کالا در سطح استان کردستان فعال است گفت: سالانه هشت میلیون تن کالا از مبادی استان جابجا می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان، گفت: از اول امسال تا پایان آبان چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع کالا به مقاصد داخل و خارج این استان جابجا شد. که مقصد ۳۵ درصد این کالاها درون استان و ۶۵ درصد به خارج از استان بود.

حسنی اظهار کرد: در بخش مسافر سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از طریق ناوگان مسافربری استان جابجا می‌شوند که این رقم در هشت ماهه امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده است.

وی تعداد ناوگان مسافربری فعال در استان را حدود ۲‌ هزار دستگاه اعلام کرد و افزود: ۴۵ درصد سفرهای جاده ای استان از طریق خودروی سواری، ۳۰ درصد از طریق مینی‌بوس و ۲۵ درصد از طریق اتوبوس انجام می‌شود. حسنی با اشاره به نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافر در استان گفت: سال گذشته ۲۲۵ میلیارد ریال برای نوسازی ناوگان اتوبوس و مینی‌بوس به استان اختصاص یافت که از محل آن ۴۴ دستگاه مینی‌بوس و ۲۸ دستگاه اتوبوس بازسازی و نوسازی شد.

استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان بیش از ۶ هزار کیلومتر راه روستایی و حدود یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن هم راه بین‌شهری شامل ۳۲۵ کیلومتر بزرگراه، ۸۸۸ کیلومتر اصلی و ۷۰۰ کیلومتر نیز فرعی و عریض است.