شناسهٔ خبر: 122480 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

تلاش برای کاهش قیمت هزینه‌های حمل‌ونقل ریلی

وزیر در جمع وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعرفه‌های موجود در حمل‌ونقل ریلی کمتر از حمل‌ونقل جاده‌ای است، گفت: توسعه شبکه ریلی و افزایش تعداد واگن‌ها در کاهش قیمت تمام شده موثر است و می‌کوشیم قیمت‌ها را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران گفت: امروز در خدمت عزیزان خدوم راه آهن جمهوری اسلامی ایران بودیم و ۴۲۸ واگن باری، مسافری و لکوموتیو، مورد بهره‌برداری قرار گرفت تا همکاری بخش دولتی و بخش خصوصی در این صنعت محقق شود.

بذرپاش ادامه داد: بدون شک نیاز حمل و نقل ریلی بیشتر از اعداد یاد شده است. در حال حاضر، حدوند ۳۰ هزار واگن باری در کشور فعالند که این رقم نیازمند یک افزایش جدی است.

وی افزود: در حوزه واگن‌های مسافری نیز متاسفانه در ۱۰ سال گذشته کاهش اتفاق افتاده است و این عقب ماندگی بلافاصله باید جبران شود.

بذرپاش تاکید کرد: باید سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این زمینه صورت گیرد تا تعداد واگن‌های مسافری کشور به تعداد پیشین بازگردد و در مدار خدمت‌رسانی قرار گیرد. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که موضوع همه گیری ویروس کرونا نیز تا حدودی حمل و نقل مسافر را تحت شعاع قرار داده بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که شعار جدید وزارت راه و شهرسازی، با عنوان «پیشران پیشرفت کشور» تدوین شده است، اظهار کرد: در این پیشران بخش عمده صنعت حمل و نقل به حوزه ریلی باز می‌گردد و هرچه بتوانیم در حوزه ریلی، هدفگذاری را تحقق بخشیم، به ویژه اگر در بخش باری از سقف ۱۰ به ۳۰ درصد برسیم، شاهد کاهش قیمت تمام شده حمل و نقل خواهیم بود.

بذرپاش ادامه داد: توافقات مطلوبی نیز با شرکت‌های خارجی انجام شده است که از میان آنها می‌توان به قطارهای سریع‌السیر اشاره کرد که امیدواریم در سال‌های آتی به این سطح از تکنولوژی دست پیدا کنیم.

وی افزود: در حوزه لکوموتیو سازی نیز به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده‌ایم که با وجود شرکت‌های متعددی که امروز در کشور توان تولید لکوموتیو دارند، می‌توان نوید پیشرفت روز افزون را در این حوزه داد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: موضوع دیگر، موقعیت ژئوپولتیکی کشور ماست که با تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور محترم، کریدور شمل به جنوب و کریدور شرق به غرب را که ویژگی های منحصر به فردی را به ایران بخشیده است و کشورهای همسایه ایران اگر، از مسیرهای ایران استفاده نکنند، باید هزینه های زیادی را متحمل شوند، توسعه دهیم و اکنون اولویت اصلی تکمیل شبکه ریلی کشور در راستای تکمیل این کریدورهاست.

بذرپاش همچنین توضیح داد: بخش به بخش این مسیرها در حال افتتاح است و برخی بخش‌ها نیز که دچار مشکل بود، مانند راه آهن رشت-آستارا، در حال مذاکره برای تامین مالی آن از طریق شرکای خارجی هستیم تا به زودی فعالیت در آن حوزه آغاز شود.

وی در ادامه توضیح داد: زمانی که این زنجیزه تکمیل شود، می‌تواند یک درآمد ترانزیتی سرشار را به کشور تزریق کند که این درآمد بخش قابل توجهی از درآمدهای کشور را تامین خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص همکاری با روسیه در تکمیل راه آهن رشت-آستارا نیز گفت: پیشنهاداتی از طرف روسی ارائه شده و در حال بررسی است و نماینده ایران نیز به زودی برای بررسی‌های نهایی به این کشور خواهد رفت.

وی درباره کاهش تعرفه‌های ریلی نیز اظهار کرد: تعرفه‌های موجود در حمل و نقل ریلی، اکنون از حمل و نقل جاده‌ای کمتر است، با این حال هر چه شبکه ریلی برای مسافران توسعه پیدا کند و تعداد واگن‌ها افزایش یابد، قیمت تمام شده نیز کمتر خواهد شد. از این رو تلاش ما بر این است که قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی در پایان نیز در خصوص موضوع واردات لکوموتیو تصریح کرد: تاکید ما استفاده از تولیدات داخلی است اما اگر در جایی نیاز مبرم به واردات وجود داشته باشد، واردات را انجام خواهیم داد. علاوه بر این اگر تولیدکنندگان داخلی نتوانند قیمت‌های رقابتی ارائه کنند، از اهرم واردات استفاده خواهد شد.