شناسهٔ خبر: 122530 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد:

تخصیص ۲ درصد بهره مالکانه معادن استان به راهداری با جدیت باید پیگیری شود

محمد رستگاری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد وضعیت اعتباری در حوزه نگهداری راه‌های روستایی استان را نامناسب خواند و گفت: تخصیص دو درصد بهره مالکانه معادن به ویژه برای یزد که عمده مشکل راه های آن ناشی از ترددهای معدنی است، تنها راه ممکن برای ساماندهی این حوزه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(یزد)، «محمد رستگاری» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد روز سه‌شنبه به مناسبت هفته حمل و نقل در نشست با خبرنگاران ضمن گرامیداشت این مناسبت، اظهار کرد: یکی از حوزه‌های خدماتی این اداره کل مربوط به حوزه حمل و نقل است که عمدتاً در قالب سیاست‌گذاری و اقدامات راهبردی در این حوزه دنبال می‌شود.

وی با اشاره به حساسیت‌های خدمات رسانی در این حوزه، گفت: این حساسیت به حدی است که کوچکترین خلل در این بخش باعث ایجاد اختلال در اقتصاد کشورمان خواهد شد.

وی یکی دیگر از وظایف این اداره کل را مربوط به حوزه راهداری ذکر و تصریح کرد: هر نوع اقدامی در حوزه حفظ و نگهداری از راههای و شبکه‌های مواصلاتی موجود مربوط به حوزه راهداری است.

به گفته رستگاری، علاوه بر این حفظ و حراست از حریم راه‌ها، اقدامات دیگری مانند امورات جاری حوزه راه، تابلوشویی و هرگونه حوادث رانندگی که موجب خلل در تردد جاده‌ها می‌شود، در این حوزه تعریف می‌شود.

وی بخش دیگری از اقدامات این حوزه را شامل بهسازی محورهای جاده‌ای خواند که براساس اعتبارات ابلاغی در این خصوص اقدام می‌شود ولی عمدتاً مربوط به رویه‌ی راه‌هاست.

وی رفع نقاط حادثه‌خیز راه‌ها براساس ابلاغ‌ها و ساز و کارهای تعریف شده را نیز در ذیل فعالیتهای این ادارخ کل خواند و گفت: در همین راستا این نقاط شناسایی و در قالب طرحهای پیمانی در دستور کار قرار می‌گیرد.

این مسئول در رابطه با مجتمع‌های خدماتی رفاهی نیز عنوان کرد: از ابتدای امسال درگاه صدور مجوز در این حوزه به میراث فرهنگی واگذار شده ولی نظارت بر مجتمع‌های مربوط به سالهای گذشته همچنان در حوزه این اداره کل دنبال می‌شود و مابقی امور از امسال برعهده میراث فرهنگی خواهد بود.

رستگاری همچنین گفت: ساخت راهدارخانه‌ها و پاسگاه های پلیس راه نیز برحسب نیاز توسط این اداره کل انجام می‌شود.

وی با بیان این که در حال حاضر استان یزد دارای ۲۴۰۰ کیلومتر راه غیرروستایی، ۲۳۰۰ راه روستایی آسفالته و ۳۵۵۰ کیلومتر راه روستایی خاکی است، در مورد اعتبارات نگهداری از این راه‌ها عنوان کرد: اعتبار راههای شریانی در قالب اعتبارات ملی و تامین اعتبار نگهداری راه های روستای در قالب اعتبارات استانی ابلاغ می‌شود.

وی وضعیت اعتباری در حوزه راه‌های روستایی را نامناسب خواند و گفت: در این حوزه نیازمند تامین جدی‌تری از سوی استان هستیم و تنها راه ممکن برای ساماندهی این بخش استفاده از ظرفیت قانون بودجه ۱۴۰۱ و تخصیص دو درصد بهره مالکانه معادن به این بخش است که برای استانهایی مانند یزد قابل توجه است.

رستگاری خاطرنشان کرد: هرچند عمده مشکلات و خرابی راه‌های روستایی مربوط به ترددهای معدنی است ولی متاسفانه تاکنون علی رغم پیگیری مسئولان استان، این اعتبار در استان محقق نشده است.

وی در مورد بهسازی جاده فولاد آلیاژی نیز اعلام کرد: این جاده یک راه اختصاصی با دسترسی‌های استاندارد است ولی با توجه به حوادثی که در محل دسترسی به کنارگذار یزد دارد، موارد به دستگاه‌های مربوطه اعلام شده است.

وی در مورد تعریض جاده مهریز – یزد هم گفت: این جاده، یک جاده بزرگراهی است لذا اضافه کردن یک باند و تعریض این مسیر موجب ارتقای آن به آزادراه خواهد شد که باید از طریق اداره کل راه و شهرسازی دنبال شود.

به گفته مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در مورد نقاط حادثه خیز استان نیز اعلام کرد: آخرین پایش‌ها در این مورد مربوط به سال ۱۳۹۴ و به تعداد حدود ۱۵۵ نقطه حادثه خیز در استان بوده لذا امسال پایش جدیدی در دستور کار قرار گرفته که براساس مطالعات انجام شده تاکنون، ۹۵ درصد این نقاط در استان رفع مشکل یا اصلاح هندسی شده است.

وی در مورد مصوبات سفر اول رئیس جمهور به استان گفت: در حوزه راه و راهداری ۳۰۰ میلیارد تومان مورد تعهد ایمیدور برای راه‌های استان مصوب شد که با توجه به وقوع سیل در استان، ۱۰۰ میلیارد تومان آن برای راه های آسیب دیده تخصیص یافت که در یان باره تفاهم‌نامه لازم با ایمیدور منعقد و تفویض اختیارات انجام شده و باید ابلاغ اعتبارات از سوی ایمیدرو برای انجام فرایند مناقصات صورت گیرد.

وی مهمترین خواسته اداره کل راهداری استان از سفر دوم ریاست جمهوری به استان یزد را نیز مربوط به بحث نگهداری راه‌های استان خواند و ابراز امیدواری کرد در این سفر به منظور پیشگیری از افزایش هزینه‌های نگهداری مصوبات خوبی مدنظر قرار گیرد. رستگاری در پایان وضعیت استان به لحاظ تصادفات جاده‌ای را مطلوب خواند و گفت: ی را داریم چرا که براساس نرخ تراکم از بوضعیت خوبی در رتبه فوتی‌های جاده‌ای داریم. وی در این خصوص گفت: استان یزد به لحاظ تراکم راه‌ها رتبه هفدهم کشور را در اختیار دارد ولی از بعد تعداد فوتی حوادث رانندگی رتبه چهارم کشور طی هشت ماه گذشته دارد و هرچند این رقم نسبت به سال گذشته بک پله نزول یافته است ولی در حقیقت وضعیت مطلوبی را در این حوزه داریم.

رستگاری خاطرنشان کرد: استان یزد در سال گذشته به لحاظ نرخ کاهش تصادفات رتبه دوم کشور را داشته ولی این رقم در هشت ماه سال جاری به رتبه ۲۵ کشور رسیده و این درحالیست که ۶۰ درصد تصادفات جاده‌ای استان به دلیل واژگونی خودروها و ناشی از عامل انسانی و خواب آلودگی به خاطر کویری بودن استان است لذا موضوع اصلاح و ملایم سازی شیروانی راه‌ها را در اولویت داریم.