شناسهٔ خبر: 122806 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف و باران در بیشتر استان‌های کشور/احتمال تاخیر در پروازها و و لغزندگی جاده‌ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: با توجه به بارش برف در گردنه گله بادوش در محور الیگودرز_شول آباد ، با تلاش راهداران و برفروبی مسیر ، تردد برقرار است. سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد از بارش برف و باران، کولاک و کاهش دما طی امروز فردا در بیش‌تر استان‌های کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ سامانه بارشی طی امروز و فردا نیز ادامه دارد و سبب بارش باران و برف، کولاک، پدیده مه، در نواحی گرمسیر رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و کاهش محسوس دما خواهد شد.

تمرکز بارش‌ها برای روز یک‌شنبه در گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، هرمزگان، کرمانشاه، کردستان، لرستان و شمال استانهای سمنان، تهران، البرز و قزوین و روز دوشنبه در هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و ارتفاعات تهران، قزوین، سمنان، البرز، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی خواهد بود.

اثر مخاطره سامانه یخ زدگی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، احتمال ریزش سنگ در جاده‌های کوهستانی، احتمال تاخیر در پرواز، احتمال تنش دمایی در باغات و مزارع، افت فشار گاز، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و احتمال آبگرفتگی محلی و محدود در معابر اعلام شده است.

سازمان هواشناسی کشور به پرهیز از سفرهای غیر ضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی در هنگام مسافرت با خودرو توصیه کرده است.

همچنین بر در نظر گرفتن تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان و اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو تاکید شده است.

آمادگی شهرداری‌ و سازمان‌های امدادی برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف انرژی به ویژه گاز از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.