شناسهٔ خبر: 123036 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری دومین روز نشست نقش بازآفرینی‌ شهری در کاهش آسیب پذیری و مقاوم سازی بافت‌های ناکارآمد

اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی دومین روز نشست نقش بازآفرینی‌ شهری در کاهش آسیب پذیری و مقاوم سازی بافت های ناکارآمد با تاکید بر آموزه های زلزله بم همزمان با روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در نیشابور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، سمانه نصراللهی رئیس اداره برنامه ریزی و مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: سلسله نشست های آموزه های زلزله بم بصورت همزمان در سراسر کشور در حال برگزاری است.

وی افزود: دومین نشست به میزبانی شهرداری نیشابور با حضور ابوطالب جوان معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه نیشابور، سیدحسن میرفانی شهردار، سیدمسلم سیدالحسینی عضو هیأت مدیره شرکت ملی بازآفرینی شهری ایران، کمال نوذری از مدیران ارشد ستاد بازآفرینی شهری ایران و مهدوی سفیر بم در دانشگاه جهاد دانشگاهی نیشابور برگزار شد.

در این جلسه سیدمسلم سیدالحسینی عضو هیأت مدیره و راهبر فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز توضیحاتی در خصوص این رویداد ارائه کرد و گفت: کشور ما به واسطه ویژگی‌های اقلیمی و زمین‌شناسی و نوع توسعه اجتماعی و فضایی که داشته است، از جمله آسیب پذیرترین کشورهای دنیا به شمار می‌رود.

 همچنین به دلیل اسکان‌یابی نامناسب، موقعیت استقرار سکونتگاه‌های شهری و روستایی و عدم انطباق سکونتگاه‌ها با فرم محیط طبیعی و نیز سطح توسعه اجتماعی، اقتصادی و نهادی شرایط آسیب پذیر و شکننده را به وجود آورد.

عضو هیأت‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه بر اساس آمار سالانه هزار زلزله کوچک و بزرگ در کشور رخ می‌دهد، عنوان کرد: از این تعداد حدود ۲۴۰ زلزله بیش از ۴ ریشتر است و هر چند سال یک بار نیز زلزله‌های با بزرگی ۶ داریم که از قدرت تخریبی بالایی برخوردارند. سیدالحسینی ادامه داد: آمارها نشان از این دارد که ۷۷ درصد شهرهای کشور بر روی گسل و پهنه‎بندی زلزله قرار دارند و حدود ۳۰ درصد جمعیت شهرها به لحاظ عدم توسعه متوازن از شرایط بحرانی برخوردارند که بافت‌های ناکارآمد را تشکیل داده‌اند و نیاز به توجه ویژه دارند.سیدالحسینی با یادآوری اینکه بعد از وقوع زلزله بم شورای عالی معماری و شهرسازی شاخص بناهای ناپایدار را به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی تعیین محدوده بافت‌های فرسوده شهری در ایران تعیین کرد، گفت: برای کاهش بناهای ناپایدار نیاز به یکسری اقدام‌ها در حوزه سیاستگذاری و اجرا وجود دارد که باید از طریق ظرفیت‌سازی، ابزارسازی، جریان‌سازی و نهادسازی به ارتقا ایمنی و پایداری محیطی پرداخت.او ادامه داد: یکی از موضوعات جریان سازی، ترویج فرهنگ گفتمان و اطلاع رسانی چهره به چهره است و امیدواریم با برگزاری چنین رویدادهایی بتوانیم سطح ناپایداری بناها در محلات هدف را کاهش دهیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان نیشابور نیز در این نشست گفت: کشور ما در معرض زلزله است و در گذشته شاهد تجربیات تلخی در این زمینه بودیم.

ابوطالب جوان، با اشاره به زمین لرزه های ۵۰ سال گذشته که در کشور اتفاق افتاد افزود: نیشابور هم روزی خواهد لرزید و همه باید آمادگی برای چنین رخدادی را داشته باشیم.

وی ضمن تشکر از برگزاری این رویداد و با تاکید بر پیشگیری و آمادگی در برابر زلزله در شهرستان خاطرنشان کرد: رسیدن به فهم و درک مشترک برای پیشگیری، شناسایی، ارزیابی، بهسازی و مقاوم سازی بافت های ناکارآمد باید در دستور کار قرار گیرد.

مرکز شهرستان ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.