شناسهٔ خبر: 123037 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران:

۱.۵ میلیون نفر از جمعیت پایتخت در ۲۰۶ هزار پلاک فرسوده زندگی می‌کنند

همیش زلزله سومین روز از رویداد بزرگ و سراسری سفیران نوسازی بم برای ایران قوی در ۱۰۰ شهر بزرگ کشور و در تهران نیز با گردهمایی شهرداران و مدیران شهری، برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(تهران)؛ خلیل محبت خواه مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در پویش جهادی «سفیران نوسازی بم برای ایران قوی » گفت: به مناسبت پنجم دی‌ماه سالروز زلزله بم طی سه روز متوالی در قدس، ورامین و تهران همایش مذکور برگزار شده است ، این سلسله نشست‌های تخصصی با عنوان آموزه‌های زلزله بم با حضور مدیران و مسوولان شهری با استقبال خوبی هم مواجه بوده است.

محبت خواه افزود: هدف از برگزاری این جلسات انتقال آموزه‌های زلزله بم با هدف ترویج فرهنگ نوسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی واحدهای فرسوده و لرزان در شهرها و محلات هدف بوده است.

به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران کشور ما از جمله کشورهایی است که تمام بلایای طبیعی در آن اتفاق افتاده و متاسفانه بعد از هر اتفاقی تمامی مسئولان و مدیران شهری غافلگیر شده و به دنبال راهکار و چاره هستند در صورتی که رکن اول مدیریت بحران اتفاقات پیش گیرانه قبل از حادثه است. 

وی افزود: به همین دلیل باید تمام سعی و تلاش خود را معطوف به بالا بردن کیفیت زندگی مردم کنیم و تمامی طرحهایی که در جهت توسعه و عمران شهری تعریف می شوند با هماهنگی و همراهی و تشریک مساعی مردمی سرعت بگیرد.

محبت خواه عنوان کرد: در استان تهران در مجموع از ابتدای سال تاکنون ۳۷۸۰ فقره پرونده در بافتهای فرسوده تشکیل شده به بانکهای عامل معرفی گردیده و منجر به پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات شده است همچنین سایر موارد نیز تا پایان سال پرداخت خواهد شد لذا از تمامی دستگاههای متولی امر مخصوصا شهرداریها می خواهیم نسبت به تهیه و تخصیص بسته های حمایتی و تشویقی ، انجام تخفیفات و ضرورت تدقیق در مطالعات و شناسایی مناطق ناکارآمد شهری تلاش خود را مضاعف کنند تا بتوانیم بستر مناسبی برای تشویق مالکین حقیقی و حقوقی و سرمایه گذاری در بافتهای فرسوده مهیا کنیم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در پایان با اشاره به ظرفیت نهضت ملی مسکن در حوزه باز آفرینی و لزوم استفاده شهرداران از قانون جهش تولید مسکن به مشکلاتی که در شهرهای استان تهران از جمله شهرهایی با املاک گسترده اوقافی و یا قولنامه ای مثل (شهر قدس ، گلستان و نصیر شهر) وجود دارد اشاره کرد و گفت: متاسفانه اینها شهرهایی هستندکه نمی توانند از تسهیلات بانکی به دلیل وقفی و قولنامه ای بدون پلاکها استفاده کنند لذا امیدواریم شهرداران ظرفیت ماده ۹ قانون بهسازی و احیاء بافت های فرسوده را به کار بگیرند و تشکیل کارگروه ثبت اسناد و املاک را هر چه سریعتر ذیل ستادهای بازآفرینی شهرستانها فعال و احیاء کنند.

وی در پایان گفت: امیدواریم شاهد تعیین تکلیف این اراضی و حل مسائل مهم بازآفرینی شهرهای استان تهران باشیم  تا با حضور مردمی ، برنامه ریزی و دلسوزی مسئولان و مدیران حادثه ای شبیه بم دیگر در این سرزمین قلب و دل ایرانیان نلرزند.