شناسهٔ خبر: 123039 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سومین دور نشست آموزه‌های زلزله بم در بوشهر برگزر شد

سومین روز نشست آموزه های زلزله بم در بوشهر با هدف ترویج فرهنگ نوسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی واحدهای فرسوده سومین نشست تخصصی با عنوان آموزه های زلزله بم در بوشهربرگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بوشهر در نشستی به میزبانی شهرداری‌ وشورای شهربوشهر و با مشارکت معاونت مسکن وساختمان اداره کل راه وشهرسازی استان ادارات متولی ساخت و ساز شهری سفیران نوسازی بم با حضور در شهر بوشهربه بیان تجربیات خود در حوزه نوسازی و مقاوم سازی مسکن و ضرورت توجه به این موضوع پرداختند.

سید علی حسینی معاونت مسکن وساختمان راه وشهرسازی استان در این نشست با بیان اینکه باز افرینی شهری رویکردی نو در مدیریت شهری است اظهار کرد: توجه به بافت فرسوده و ناکارمد در شهر بوشهر یک ضرورت جدی است و همکاری سازمانهای ذیربط کلید موفقیت این رویداد است.

حسینی تصریح کرد: در صورت اقدامات جامع و یکپارچه دستگاهها در این خصوص تغییرات اجتماعی و کالبدی در شهر بوجود می اید که خود به کیفیت زندگی بهتر و پایداری اقتصادی در شهر می انجامد.

محمد حسین میرزاده قصری سفیر بم نیز با بیان اینکه هدف از برگزاری این جلسات انتقال آموزه‌های زلزله بم با هدف ترویج فرهنگ نوسازی و مقاوم‌سازی ساخت و ساز شهری است تصریح کرد: رفع موانع و کمک به نوسازی در راستای اهداف و اولویت های شرکت بازآفرینی شهر ایران است چرا که هرچه زودتر نوسازی انجام شود کیفیت زندگی شهروندان افزایش یافته و شعار شهر خوب و شهروند خوب محقق خواهد شد.

تسهیل در روند بهسازی بافت فرسوده با استفاده از ظرفیت بسته‌های تشویقی

مهرناز عطاران نماینده بازآفرینی شهری ایران در ادامه این نشست بیان کرد: حفظ جان ساکنین بناهای غیر مقاوم را یکی از اولویت‌های اصلی دولت دانست و گفت: با توجه به عدم تحقق نوسازی بافت‌های فرسوده از سال ۸۴ تاکنون، دولت سیزدهم ارائه بسته‌های تشویقی و مردمی سازی بافت‌های فرسوده را در دستور کار خود قرار داده است.

عطاران یکی از طرح‌های مهم دولت سیزدهم را تسریع در روند نوسازی بافت‌های فرسوده دانست و تصریح کرد: نوسازی ۶۰۰ هزار واحد مسکونی طی چهار سال دولت سیزدهم هدف گذاری شده که هم اکنون ۱۰۹ هزار واحد مسکونی در محلات فرسوده در حال ساخت است که در صورت همکاری شهرداری‌ها این روند توسعه خواهد یافت.

وی با اشاره به پنجم دی ماه سالروز حادثه بم و روز ملی کاهش بلایی طبیعی افزود: وزارت راه و شهرسازی بسته‌های تشویقی برای سازندگان بافت‌های فرسوده و سکونت‌های غیررسمی در نظر گرفته است.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری یکی از این بسته‌ها را تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی عنوان کرد و گفت: این تسهیلات طی پرداخت دو وام ۱۵۰ میلیون تومانی با نرخ صفر درصد و همچنین ۲۰۰ میلیون تومانی با نرخ ۶ درصد انجام می‌شود.

عطاران باز پرداخت این تسهیلات را ۱۲ ساله عنوان و خاطر نشان کرد: تاکنون ۳۰ هزار واحد برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی شده است.

وی یکی دیگر از این بسته‌های تشویقی را مجوز افزایش یک طبقه به هر واحد مسکونی بیان کرد و گفت: بعنوان مثال اگر مجوز دو طبقه باشد آنان حق ساخت یک طبقه بیشتر را دریافت می‌کنند. 

عطاران همچنین کاهش عوارض ۵۰ درصدی عوارض شهرداری به سازندگان این ساختمان‌ها را بسته تشویقی دیگری عنوان کرد. این مقام مسئول هدف از پرداخت این بسته‌ها را تشویق به بازسازی و نوسازی ساختمان‌های ناکارآمد و فرسوده خواند.

وی اضافه کرد: شرکت باز آفرینی شهری بعنوان دبیر خانه ستاد ملی نوسازی بافت‌های فرسوده هر ساله از طریق مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه اعتبارات لازم برای نوسازی بافت فرسوده را دریافت می‌کند.

عطاران خاطر نشان کرد: در روز آخر این نشست جلسه ویدئو کنفرانس بصورت زنده و مستقیم از مرکز استان با وزیر راه و شهرسازی که در شهر بم خواهند بود برقرار و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با شرکت کنندگان در نشست صحبت خواهند کرد.