شناسهٔ خبر: 123044 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی برای دو سامانه هشدار نارنجی صادر کرد؛

تشدید فعالیت سامانه بارشی از امروز در برخی نقاط کشور/اختلال در فعالیت‌های عمرانی

باران سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی برای امروز تا روز چهارشنبه هفته جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور به دنبال تشدید سامانه بارشی، شاهد بارش برف و باران و در نقاط مستعد رعدوبرق از امروز تا روز چهارشنبه در بیشتر نقاط کشور خواهیم بود.

تمرکز بارش‌ها روز دوشنبه در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، روز سه‌شنبه در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، نیمه شمالی بوشهر و شمال غرب فارس و روز چهارشنبه در خراسان جنوبی، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال غرب فارس، بوشهر و جنوب شرق خوزستان خواهد بود.

آبگرفتگی معابر عمومی، بارش برف و کولاک همراه با انسداد جاده‌ها و محورهای روستایی در نواحی سردسیر و کوهستانی و لغزندگی جاده‌ها و معابر عمومی از مخاطرات این سامانه اعلام شده است.

بارش‌ها می‌تواند منجر به اختلال در ناوگان حمل و نقل، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل‌ها، خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال اختلال در انتقال حامل‌های انرژی بویژه صنعت برق و گازرسانی شود.

سازمان هواشناسی کشور به آمادگی در خدمت‌رسانی ناوگان حمل ونقل، لایروبی کانال‌ها و آبروها، عدم توقف و احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی دستگاه های اجرایی مسئول از جمله شهرداری‌ها و راهداری‌ها و دستگاه‌های امدادرسان، پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری در سفرهای بین شهری و مدیریت مناسب در اراِئه حامل‌های انرژی توصیه کرده است.

سامانه افزایش گرادیان فشاری نیز از امروز تا روز چهارشنبه هفته جاری سبب وزش باد شدید در جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، شرق کرمان و خراسان جنوبی می‌شود.

اثر مخاطره این سامانه احتمال اختلال در تردد به سبب کاهش شعاع دید، خسارت به صنعت کشاورزی، شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و تاخیر و احتمال لغو پروازها پیش‌بینی شده است.

اجتناب از سفرهای غیر ضروری، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده، ساختمان‌های نیمه‌کاره و تابلوهای تبلیغاتی، اجتناب از سفرهای غیرضروری، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از پرواز با بالگرد، هواپیماهای سبک و گلایدر و اجتناب از فعالیت‌های کویرنوردی از توصیه‌های سازمان هواشناسی کشور است.