شناسهٔ خبر: 123086 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی:

محلات هدف بازآفرینی خراسان رضوی نیاز به اقدام جهادی دارد

اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تاکنون با وجود تصویب برنامه ها و لزوم اجرای اقدامات مشترک برای بازآفرینی محلات هدف، صدور پروانه های ساختمانی در آن محلات اقناع کننده نبوده است و روند کار مطلوب نیست، محلات هدف بازآفرینی خراسان رضوی نیاز به اقدام جهادی دارد.

به گزارش پایگاه وزارت راه و شهرساری (خراسان رضوی)، عباس یوسف زاده در همایش بازآفرینی و مقاوم سازی که همزمان با روز ایمنی در برابر زلزله در مشهد برگزار شد، افزود: حادثه زلزله بم برای همه مسوولان و مردمی که در بافت های ناکارآمد مستقر هستند، درسی است که حداقل های ایمنی را در ساخت و سازها رعایت کنند تا در هنگام بروز بلایای طبیعی شاهد فجایعی مانند زلزله بم نباشیم.

وی بیان کرد: تاکنون محدوده مصوب بافت های ناکارآمد ۴۹ شهر استان ۵ هزار و ۵۹۴ هکتار و سکونتگاه غیررسمی بالغ بر ۴هزار و ۳۷۴ هکتار شناسایی شده است که باید به این بخش ها توجه ویژه و در موضوعات ساخت و ساز حداقل های ضوابط مهندسی و ایمنی لحاظ شود.

یوسف زاده اظهار داشت: شرکت بازآفرینی شهری ایران اقدامات خوبی در حوزه بافت های ناکارآمد داشته و تلاش کرده است، ساکنین این مناطق را ترغیب به تجدید بنا در این بافت ها نماید.

وی با بیان اینکه طی یکسال و نیم گذشته ۲ هزار و۳۰۴پروانه ساختمانی در محلات هدف بازآفرینی استان توسط شهرداری ها صادر شده است، گفت: این تعداد کم پروانه حاکی از آن است که مردم چندان مشارکت فعالانه ای در این بخش نداشتند که امیدواریم با ارایه بسته های تشویقی، مالکین در بافت های فرسوده را ترغیب به مشارکت در این بخش کنیم.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در راستای انجام اقدام مشترک دستگاه های اجرایی برای اجرای برنامه های بازآفرینی، شرکت بازآفرینی ایران برنامه های زیادی در سال های گذشته ابلاغ کرده اما تحقق این برنامه ها در استان خراسان رضوی چندان ملموس نبوده است.

یوسف زاده اظهار داشت: براساس مفاد ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه کشور سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است براساس ابلاغ دبیرخانه ستاد ملی ( شرکت بازآفرینی شهری ایران) اعتبارات برنامه مصوب را ضمن پیش بینی در بودجه سال آتی کشور به تفکیک دستگاه های زیرربط اختصاص داده و دستگاه های اجرایی نیز مکلفند سهم خود را در برنامه مصوب جهت اجرای برنامه بازآفرینی شهری عمل نمایند.

وی بیان کرد: امسال بخشی از برنامه اقدام مشترک برای شهر مشهد در قالب سند تحول حاشیه شهر با هماهنگی استانداری خراسان رضوی تدوین شد که حدود هفت هزار میلیارد تومان برنامه برای این بخش تعریف شده و عمده دستگاه های اجرایی استان در این بخش وارد عمل شدند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: بافت مرکزی شهر مشهد، بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و دیگر بافت های فرسوده این کلانشهر در سند تحول حاشیه شهر لحاظ نشده اند.

یوسف زاده اظهار داشت: در استان ۲۰۳ پروژه در ۸ پهنه حاشیه شهر حدود هفت هزار میلیارد تومان در چهار بخش شرکت بازآفرینی شهری ایران، شهرداری مشهد، سایر دستگاه ها اجرایی، نهادهای عمومی، مردمی و خیرین تعرف شده است.

وی یکی از برنامه های اولویت دار امسال را اجرای طرح تحول حاشیه شهر مشهد ذکر و بیان کرد: یکی از اقدامات شرکت بازآفرینی در محلات هدف بازآفرینی تکمیل زیرساخت های آن است که در این راستا قیر رایگان به میزان سه هزار و ۷۰۰ تن به خراسان رضوی اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: با پیگیری های انجام گرفته، دو هزار تن قیر رایگان دیگر به سهمیه خراسان رضوی برای محلات هدف بازآفرینی اختصاص یافت که امیدواریم با جذب سریعتر این میزان قیر توسط متولیان شاهد روکش آسفالت معابر این محلات باشیم.

جلب مشارکت ساکنان کانون اصلی طرح بازآفرینی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: قبل از اینکه به جزئیات اجرای بازسازی مناطق هدف بازآفرینی توجه کنیم باید به این مساله دقت کنیم که اساسا به چه دلیل بافتهای ناکارآمد شهری بوجود آمده اند.

جواد خدایی افزود: سالها قبل هر زمان که درباره مفهوم حاشیه نشینی صحبت می شد، عمده توجهات به یک پهنه جغرافیایی خاص معطوف به کنار شهرها بود، تا بتوان معنای حاشیه نشینی را در آن پیدا کرد.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینان در اقدامات بازآفرینی به دورماندگان از جریان توسعه شهر قلمداد می شوند، گفت: این تعبیر ما را به میان شهر و ساکنین بافتهایی که از جریان پویای توسعه شهر دور مانده و در حال زندگی هستند مانند قلعه آبکوه و بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در مشهد خواهد برد.

معاون استاندار خراسان رضوی با طرح این پرسش که اساسا چه ساز و کاری باید فراهم شود که جریان زندگی در حاشیه برنامه ریزیها و تحولات حوزه شهری قرار گیرد؟ افزود: تلقی از حاشیه نشینی در برنامه های بازآفرینی به معنای در حاشیه و در معرض بسیاری از حوادث و چالشها قرار گرفتن است، لذا در این صورت دیگر بازآفرینی به معنای واقعی خود انجام نمی گیرد، بلکه تلقی از این مفهوم قابل تسری به حوزه های اقتصادی و اجتماعی و مسکونی است حتی اگر در گرانقیمت ترین نقطه شهر باشد.

وی اظهار داشت: تجارب ما در حوزه بازآفرینی توام با انجام اقدامات مختلفی بوده است، در این راستا عرض معابر را گسترش داده و سازه ها را مستحکم ساخته ایم، به طوری که دیگر زلزله آنها را تهدید نمی کند اما باز انسانها جابجا شده و در نقطه دیگری از شهر در انتظار بازآفرینی می نشینند.

خدایی بیان کرد: خیلی مهم است که قبل از بررسی بازآفرینی در قالب کالبدی، بدانیم که رفع این مخاطرات در جایی شکل می گیرد که باور داشته باشیم دورماندگان از جریان توسعه شهری یا حاشیه نشینان، در کانون توجه برنامه ها قرار گیرند نه اینکه صرفا ۳۰ درصد از بودجه دستگاه ها به این مهم اختصاص یابد بدون آنکه مشارکت ساکنین و توجه آنها به این مساله جلب شود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: امسال طرح تحول حاشیه شهر مشهد معطوف به توجه دادن به ساکنین در بطن برنامه ها در قالب بیش از ۲۰۰ طرح اجرایی به تصویب رسیده است.

وی بیان کرد: ما از مفهومی به عنوان بافت ناکارآمد صحبت می کنیم که در آن بخشهای مختلف اعم از بافت تاریخی و بافت کالبدی را از یکدیگر جدا می کنیم، اما ضرورت دارد با توجه به این بخشها، الگوهای یکسانی برای بازآفرینی شان در نظر نگیریم.

خدایی اظهار داشت: بافت تاریخی چندین ساله و ارزشمند است و تا زمانی که نتوان نسخه کارآمد بهنگام برای بازآفرینی آن منطقه پیشنهاد داد، نمی توان آن را حذف کرد.

معاون استاندار خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد طرح نهضت ملی مسکن نیز با محوریت کسانیکه صاحب زمین هستند و توجه به تجربیات گذشته معطوف به همین اقدام مشترک دستگاهها برای بازآفرینی در شهر مشهد شود.